Ar Cafe Okt 2018

Sterk satsing på kunstnerisk utforskning Tekst: Elin Festøy

Mandag 29. oktober innleder Den norske filmskolen og NFI:LAB en ny møteplass, en månedlig, åpen, «Artistic Research Café», med å presentere hele bredden av prosjekt innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid som nå foregår i filmskolens regi. Åtte ulike prosjekt gir eksempler på innovativt arbeid som dekker tematikk som kunstig intelligens, VR, interaktiv dokumentar, spill og eksperimentell filmfortelling.

— Vi gjennomfører en omfattende satsing på utviklingsprosjekt innen både det klassiske filmformatet, men kanskje spesielt mot nye interaktive formater for historiefortelling. Sammen med omleggingen av vårt masterstudie, viser disse prosjektene en rekke nye utviklinger for filmformatet, sier Fredrik Graver, prodekan og leder for CEFIMA, filmskolens nye kompetansesenter for film, tv og nye medier.

Prosjektene som presenteres er Einar Egeland med «True or False», Elin Festøy med «Gerd's Children», Rafal Hanzl med «Ways of Expression», Frederick Howard med «Creating the Creatives», Nadja Lipsyc med «Lone Wolves Stick Together», Cecilie Semec med «Det moderne filmbildet», Bendik Stang med «Creative Processes in Interactive and Multidimensional Storytelling» og Maureen Thomas med «Queens Game».

— Vi er inne i en svært spennende tid for audiovisuelle formater, hvor både endrede medievaner og teknologisk utvikling skaper nye muligheter for gripende historiefortelling. Dette betyr også at vi er inne i en svært kreativ fase hvor historiefortellere fra alle felt kan eksperimentere og lære mye fra hverandre. Dette er et viktig mål for vår nye månedlige Artistic Café i samarbeid med NFI:LAB. Vi ønsker å åpne dørene i større grad — invitere bransje og interessert publikum inn til oss slik at vi alle kan delta i en felles utforsking av nye idéer og prosjekter, sier Graver.

— Dette blir en viktig arena for hele filmbransjen og vi ser fram til å være med å bidra til å skape en møteplass for økt innovasjon og samarbeid, sier Fagleder Kurs og kompetanse NFI:LAB ved Norsk filminstitutt, Rune Tellefsen

Både disse kunstneriske prosjektene ved CEFIMA og det omlagte masterstudiet blander nå i større grad kandidater med ulik faglig bakgrunn nettopp for å skape møteplasser med mer kryssende kompetansefelt.

— Det skaper en ny dynamikk når studenter og kunstnere med film, spill, tv og annen digital bakgrunn møtes og jobber sammen. En slik bredere kompetansemiks er også representativ for den medieverdenen som vi vil se stadig mer av i fremtiden og våre kommende studenter skal virke i. Vi ønsker å bygge et inkluderende og kreativt miljø som vil styrke både Den norske filmskolen som utdanningsinstitusjon og, gjennom samarbeidet med NFI:LAB, norsk filmbransje, og håper dette møtestedet blir et morsomt og kreativt bidrag i dette arbeidet, sier dekan ved Den norske filmskolen, Karin Julsrud.

Årets første arrangement avholdes mandag 29. oktober i de nye lokalene til Den norske filmskolen i Oslo, ved Myrens Verksted, Sandakerveien 24C, inngang C7 mot Akerselva. Arrangementet avholdes på engelsk.

Klikk her for påmelding

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.