Tre nye kunstneriske prosjekt

CEFIMA igangsetter nye kunstneriske prosjekter Tekst: Fredrik Graver

Den norske filmskolens senter CEFIMA igangsetter nå i høst 3 spennende stipendiat prosjekter. Felles for dem er at de utforsker og utvikler nye måter å skape fortellinger på for nye digitale plattformer, og dermed bidrar til Filmskolens satsning på fremtidige fortellerformer.

En viktig del av Høgskolens i Innlandets bidrag til CEFIMA er tildeling av stipendiatstillinger. To av disse ble utlyst i 2018, og det kom svært mange gode søknader. Valget falt til slutt på prosjektene til dokumentarist og transmedia produsent Elin Festøy og spillprodusent og designer Bendik Stang.

Festøys prosjekt har tittelen «Numb» og bygger på arbeidet med det internasjonalt anerkjente spillet «My Child Lebensborn» som hun utviklet sammen med Sarepta Studio. Numb er også koblet til den internasjonale stiftelsen «Children Born of War» og vil resultere i en VR dokumentar som bringer sammen mødre fra forskjellige generasjoner og land som har til felles at de har født barn hvis fedre er soldater fra en invaderende makt.

Stang skal utforske bruk av kunstig intelligens i interaktiv narrativ. Det norske spillselskapet Snowcastle Games skal produsere spillet «Earthlock 2», og prosjektet vil anvende kunstig intelligens som motor for å skape en mer omfattende og tilfredsstillende narrativ erfaring for spillerne.

I tillegg til disse prosjektene har DNF / CEFIMA blitt tildelt midler fra det nasjonale Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Disse midlene går til prosjektet «Queens Game» ledet av professor Maureen Thomas. Thomas har lang erfaring med interaktiv fortelling, og skal, med dette prosjektet, fortelle historien om den danske prinsesse Margrete (1353-1412) som ble Dronning over et samlet Skandinavia. Fortellingen skjer på flere plattformer, med bruk av 3D-spillelementer og steds-basert augmented og mixed reality.

Sammen med prosjektene til Nadja Lipsyc og Cecilie Levy skal disse prosjektene danne grunnmuren i CEFIMAs fremtidige eksperimentering og utvikling av nye studieretninger for bachelor og master.

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.