Phd stillinger

Syv nye stipendiatstillinger

Den norske filmskolen og AMEK, Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi ved Høgskolen i Innlandet kommer høsten 2022 til å lyse ut syv nye stipendiatstillinger knyttet til ph.d. programmet “ph.d i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”

Den norske filmskolen og AMEK lyser høsten 2022 ut syv nye stipendiatstillinger knyttet til ph.d. programmet “ph.d i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Utlysningene er tilknyttet ulike fagområder ved filmskolen og AMEK.

Stillingene annonseres 29. november med søknadsfrist 25. januar. I midten av desember arrangeres møte for interesserte søkere hvor vi gir informasjon om programmet, de enkelte utlysningene og hvordan utforme en god søknad. Informasjonsmøtet avholdes i Oslo. Opptak gjøres tilgjengelig i etterkant for søkere som ikke har mulighet for å være til stede. Møtet avholdes på norsk. Nærmere informasjon om møtet gis i utlysningsteksten og på våre nettsider.

Oppstart for de nye ph.d. kandidatene blir i august 2023.

En av stipendiatstillingene er muliggjort med støtte fra Eckbos Legat.

Les mer om ph.d. programmet her.

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.