True Colours foto Jonina Gudbjartsdottir IMG 9194

Foto: Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir // Kjell Vassdal

Tekst: Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir // Marius Vibe

Fotoutstilling: True Colours

Jeg husker alltid dagen jeg først kom på besøk hjem etter å ha flyttet fra Ísafjörður til Reykjavík da jeg var 20 år gammel. Da hadde jeg ikke vært hjemme på et halvt år.
Og alt så annerledes ut en liten stund.

Fjellene var større og mektigere
Vinden litt mer voldsom
Duften litt annerledes

Men så gikk det tilbake til som før.
Det fikk meg til å tenke på det som er, men vi ikke ser.

Lys er en form for elektromagnetisk stråling.
Infrarødt lys ligger på cirka 700 nm til 1200nm, mens det lyset fleste mennesker ser ligger på 380-750 nm.
- Så selv om vi oppfatter verden på én måte, betyr det ikke at slik er den.

Dette er tematikken i masterstudent Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttirs 'True Colours'.
Fotoutstillingen hennes var en del av fordypningsprosjektet til masteroppgaven, og ble arrangert i Filmskolens lokaler i Oslo mellom 4. og 8. juni.
I tillegg til fotografiene var det blitt gjort lydopptak fra alle locations. Disse ble senere brukt som grunnlag i musikk, som ble spilt under utstillingen.

Bildene er tatt på Island i 2021

Komponist: Arndís Rán Snæþórsdóttir
Veileder: Kjell Vassdal
Hovedlærer: Siri Langdalen
Lysmester: Christian Berrum

True Colours foto Jonina Gudbjartsdottir IMG 8978

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.