Fargeworkshop Kull13 Hong Kong1 Foto Mikkel Lyng

Foto: Mikkel Lyng-Jørgensen

Tekst: Siri Langdalen og Hanne-Lovise Skartveit

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Utgangspunktet for kurset var å gi både foto- og produksjonsdesign studentene kunnskap om farge og lys som visuelle virkemidler i film. Linjeleder for foto Anna Myking og linjeleder for produksjonsdesign Siri Langdalen står bak opplegget for øvelsen hvor hensikten var å forstå hvordan farger og lys spiller inn i opplevelse av bildet.

Studentene fikk i oppgave å bygge dekorasjoner i studio med forskjellig fargepalett, og gjorde tester med fokus på hvordan lyssetting påvirker fargene i dekorasjonene. Settingene de skulle lage var "En bar i Hong Kong, 1960", med inspirasjon fra Wong Kar-wais filmer, og "Interiør/eksteriør fra Cuba, 1920".

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe. Alt materialet ble så gradet under veiledning av colorist Stig Olsen.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.

Etter testene i studio ble materialet gradet under veiledning av colorist Stig Olsen. Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.