2021 04 TV serie foto Kjell Vassdal DSC 9174 v1 30x20

Filmforbundet og filmskolen samarbeider om bransjekurs for 1st ADs Foto: Kjell Vassdal (illustrasjonsfoto)

Filmforbundet arrangerer fagseminar om 1st ADs rolle i norsk og nordisk film og serieproduksjon torsdag 16. desember. Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe i samarbeid med Den norske filmskolens nye satsing på etter- og videreutdanning for bransjen.

Torsdag 16. desember arrangerer Norsk Filmforbund et fagseminar i Oslo om 1st Assistant Directors rolle i norsk og nordisk film og serieproduksjon. Overgangen fra innspillingsleder til 1st AD innebærer strukturelle endringer for måten film og serier blir til på i Norden. Gjennom et bredt fagseminar ønsker arrangørene å sikre god dialog og å skape økt kunnskap om en slik omlegging.

Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe for 1st ADs Norge i samarbeid med Den norske filmskolens nye satsing på etter- og videreutdanning (EVU) for bransjen. Over nyttår vil denne fagdagen bli fulgt opp med et web-basert kurs i bruk av Movie Magic (eller tilsvarende) og et helgeseminar for 1st ADs som bygger på de rammene som blir definert for rollen i løpet av fagseminaret.

Fagansvarlig for filmskolens EVU-satsning, Gry Rustad, vil da være ansvarlig for en større del av den faglige og praktiske utviklingen av kurstilbudet.

Ansvarlig for kurs og kompetanseutvikling i Filmforbundet, Jostein Brå Oksavik, ser frem til det videre samarbeidet med filmskolen og ser et sterkt behov for slike kurs i bransjen.

- I fortsettelsen ønsker vi å utvikle tilsvarende tilbud for stadig flere faggrupper. Og særlig for fagene under linjen hvor det ikke finnes høyskoleutdannelse. Å utvikle fagkompetansen og eksplisitt kunnskap på så praksisnære områder bør skje i samråd med bransjen, og vi har definert vår rolle her i forhold til høgskolen som et bindeledd for denne prosessen.

For Jostein Brå Oksavik er det viktig at vi ser videreutdanningen av spesialiserte faggrupper i et nordisk perspektiv.

- Vi er glade for å ha med oss Emil Sparre-Ulrich fra Danmark og Mike Lundin fra Sverige som eminente bidragsytere - men også fordi vi ønsker å se dette i et nordisk perspektiv. Våre produksjonsmiljøer er begrensede og kompetanseutvikling for spesialiserte faggrupper blir dermed kostbart. Men ser vi Norden som en region, er vi plutselig den 9. største økonomien i verden. Vi har derfor alt å vinne på å samarbeide på dette området!

Du kan lese mer om og melde deg på fagseminaret 16. desember her.

Når: Torsdag den 16. desember, kl. 09.00-16.00

Hvor: Filmens hus i Oslo

Norsk Filmforbund og faggruppen 1st ADs Norge/NFF er ansvarlig arrangør i nært samarbeid med Den norske filmskolen (HINN). Seminaret er initiert med støtte fra Viken filmsenter & Norsk filmforbund (NFF).

Informasjon om vil bli lagt ut på Filmskolens nettsider.

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.