Amandanominasjon

Når jeg faller nominert til fire Amanda Tekst: Gyda Myklenbust

Vi er veldig stolte og glade over å bli Amanda nominert i fire kategorier, og synes det er veldig gøy at vår eksamensfilm Når jeg faller har klart å utmerke seg blant alle de andre gode norske filmene som har vært på kino dette året.

Spillefilmen Når jeg faller fra vårt første masterkull mottok denne uken nominasjoner til hele fire Amanda priser. Magnus Meyer Arnesen ble nominert til årets beste regissør og David Stephen Grant nominert til beste originalmusikk. I tillegg mottok Preben Hodneland nominasjon for beste mannlige hovedrolle, og Alexandra Gjerpen for beste kvinnelige birolle.

Amanda Logo Sort

Når jeg faller har hatt et godt verdensomspennende festivalliv; den åpnet som avslutningsfilm under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Hadde internasjonal premiere under i First Feature Competition programmet på Black Nights Film Festival i Tallinn hvor den vant Special Jury Prize #1 I pressemeldingen her sies det:

Special Jury Prize #1: As I Fall / director Magnus Meyer Arensen (Norway) We are happy to give our first nomination to a film that is in true sense a "well made film". It's realistic, it is pure, it is enjoyable to watch. Made from the perspective of a drug addict, the film allows us get under the skin of the main character, to feel his struggles, to understand the reasons of the destructive choices he so often makes. Strong directing and performances makes this a film that well exceeds the expectations of a debut. Right from the first scenes, this magnetising film captures the viewer, and doesn’t let go even long after the closing credits have run out. We cannot wait to see the director's second work!

Så ble filmen videre vist under Dhaka International Film Festival i Bangladesh, i Cleveland Film Festival i USA, Fajr Film Festival i Teheran, Iran, i Embden Film Festival i Tyskland og i Zygmund Vilmos film festival i Ungarn, der den vant pris for BESTE FEATURE ved fotograf Ivar Taim.

Videre skal den vises på flere festivaler i utlandet, blant annet i Polen og i Vilnius.

I tillegg til spillefilmen Når jeg faller mottok skolen også to nominasjoner for årets beste kortfilm med eksamensfilmene She-Pack og Kulturen. Amandaprisutdelingen finner sted den 17. august under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Amanda Logo Sort

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.