Dsc3791

Nytt tilbud til hele film- og TV-bransjen

Filmskolen og TV-skolen slår kreftene sammen i utviklingen av etter- og videreutdanning for bransjen.

- Som med topputøvere flest, må også mediebransjen trene og øve for å være i internasjonal toppform, sier dekan ved TV-skolen, Hege Michelsen.

Behovet for å holde seg oppdatert og dermed være konkurransedyktige kommer stadig tydeligere frem i et mer presset mediemarked. Michelsen er svært glad for å kunne samarbeide tett med hele film- og tv-bransjen for å imøtekomme dette.

- Vi er stolte av å kunne tilby etter- og videreutdanning for norsk film- og TV-bransje. Vi vil samarbeide med bransjen om de beste treningsformene for våre dyktige film- og TV-folk, og kombinere dette med de kvalitetene som vi er kjent for på Lillehammer, fortsetter Michelsen.

Kartlegger behov

Den norske Filmskolen (DnF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) ved Høgskolen i Innlandet er i gang med å utrede behovet for etter- og videreutdanning i film- og tv-bransjen. Dette arbeidet ledes av Senter for Livslang læring (SELL). Målet med utredningen er å kunne tilby et undervisningsopplegg fra høsten, i form av en pilot, og i fastere rammer fra 2021. Hoveddelen av tilbudet vil ha Filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo som base.


For å få et tydeligere bilde av hvilke undervisningstilbud bransjen vil ha nytte av, foregår det for tiden et kartleggingsarbeid. Kartleggingen består blant annet av spørreundersøkelser til fagpersoner og samtaler med blant andre representanter for forbund, kanaler, produksjonsselskaper og etterarbeidshus.

- Det er viktig for oss å basere tilbudene på et faktisk behov, og vi ønsker derfor at flest mulige i bransjen bidrar med innspill til hvordan et slik tilbud skal utformes, sier prosjektleder ved SELL, Niels Theissen.

Tettere samarbeid

Bestillingen av undersøkelsene kommer fra Dnf og AMEK og markerer også starten på et tettere samarbeid mellom fakultetene. Dekan ved Filmskolen, Karin Julsrud, sier hun ser frem til å samarbeide med TV-skolen.


- Dette er noe vi har jobbet for å få til i lang tid. Vi er også i god dialog med NFI [Norsk Filminstitutt] om et mulig samarbeid, etter at deres tilbud for kompetanseheving, NFI:lab, ble nedlagt i forbindelse med omorganisering av instituttet ganske nylig. Planen er å få et permanent tilbud opp å stå fra 1. januar 2021, og da i godt samspill med bransjen og bransjeorganisasjonene, sier Julsrud.

Partner i prosjektet, Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet, har i 30 år jobbet med å utvikle kompetansetilbud til de som er i arbeid. Leder ved SELL, Mette Villand, forteller entusiastisk om det forestående arbeidet.

- Det er spennende å kunne bidra til at denne bransjen får oppdatert sin kompetanse gjennom skreddersydde kurs som EVU [etter- og videreutdanning]. Vi bistår her Dnf og AMEK med alle deler av kartlegging og utviklingsperioden, fra å skaffe midler, pedagogisk og digital tilrettelegging av tilbudet, kurs og studieadministrasjon, markedsføring og evaluering, sier Villand.

Hun forteller videre at SELL har utviklet et tett og fruktbart samarbeid med Dnf og AMEK.

-Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til når vi jobber sammen; på tvers av fakulteter og enheter, og i tett samarbeid med bransjen, sier Villand.

Resultatene fra undersøkelsene forventes å være klare innen sommeren, og de første kursene som skal evalueres vil ha oppstart i september 2020.

Dersom du er i film og/eller TV bransjen og ønsker å bidra til utformingen av tilbudet kan du gi oss innspill via spørreskjemaet her:

https://nettskjema.no/a/evu-film-tv-2020


Latest articles

Etter lørdag pris i Cannes Olivier Vigerie Juliette Osdoit Maeva Benaiche

Prisdryss til tidligere studenter ved filmskolen i Cannes

Tidligere masterstudent Liv Mari Ulla Mortensen vant prisen for beste kortformatserie for "Etter lørdag" i Cannes med et team fullt av filmskolealumni. BFA-alumni, serieskaper Izer Aliu og produsent Mikael Diseth, vant to priser for NRK-serien "Jordbrukerne".

Cecilie Levy

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Manusforfatter Cecilie Levy utforsker VR-mediet gjennom sitt stipendiatprosjekt «Storytelling In VR: Teaching myself how to write for virtual reality». Hennes VR-prosjekt "Finding Frida", under utvikling av produsent Bjørn-Morten Nerland i Stargate Media, er tatt ut til IDFAs DocLab Forum i november.

Ar cafe presentation slide 02 M Vtransparent

Artistic Research Café is back! Oct 25 2021

Challenges and opportunities of Virtual Production: Troels Linde shares key lessons learned in the VIPROS project On site + Online event: Monday, Oct 25 --- 2:00 PM

Liv Mari Mortensen Fotocredit Hanne Lovise Skartveit

“På masterstudiet fikk jeg tid til å utforske filmspråket og dykke inn i egen stemme”

Liv Mari Ulla Mortensen gikk ut av Filmskolens master i seriell fortelling sommeren 2020. Et år senere debuterte hun som serieskaper med “Etter lørdag”. Nå er serien tatt ut til den prestisjefylte internasjonale tv-seriefestivalen i Cannes. Serieskaperen og regissøren forteller her om den kreative prosessen og hvordan hun begynte å utforske seriens visuelle uttrykk mens hun gikk på masterstudiet.

Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Open Masterclass: Production Designer Uli Hanisch from Babylon Berlin

Production Designer Uli Hanisch visits the Film School in connection with the Seriedagene conference in Oslo. Friday October 1 at 1 pm he will come to the Film School at Myrens Verksted to talk about the popular neo noir series Babylon Berlin.

Produsentkurs

kurs for produsenter

Kurs for produsenter med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.