She Pack Promoshot

She-Pack inntok Berlin Text: Erik Ivar Sæther

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år. Vi tok en prat regissør Fanny Ovesen om å vise film på en av verdens største filmfestivaler.

Fanny Medium

Siden She-Pack ble ferdigstilt før sommeren til uteksamineringen av kull 10, har filmen
hatt en flott festivalreise i inn- og utland. I likhet med flere av fjorårets eksamensfilmer
er filmen blitt tatt godt i mot av både publikum, festivaljuryer og kritikere. Deltakelsen
på Berlinale var nok en fjær i hatten for teamet bak She-Pack, inkludert regissør Fanny
Ovesen. Hun forteller om da hun fikk den utrolige beskjeden:


- Jeg satt på bussen med lyddesigner Anna Nilsson da jeg leste e-posten. Jeg skrev med
én gang til teamet fra filmskolen at vi får "internasjonal premiere på fuckings Berlinale"
og at det er "hemmelig". Deretter ringte vi produsent Lotte Sandbu på høyttaler og jublet
hemningsløst.


She-Pack ble vist i programmet Kplus, som ifølge Berlinalen selv samler ”filmer som tar
unge mennesker på alvor i sine fortellinger og i sitt filmspråk”. Programmet er en del av
Berlinalens ”Generation”-seksjon med filmer for barn og unge, og Kplus retter seg mot
barn opp til 14 år.


- Vi fikk mange morsomme reaksjoner fra barna etter visningene! Barna spurte meg
blant annet "hvorfor har du laget en så pervers film?" og "hvorfor fremstiller du barn så
destruktive?" Det hele var veldig morsomt. Da vi laget filmen, rettet vi den ikke egentlig
mot barn, men heller mot en målgruppe av voksne og unge voksne. Imidlertid tror jeg at
barna rives med av filmens dramatiske og emosjonelle motor, mens voksne
forhåpentligvis kan få noe intellektuelt og politisk ut av den.


Hvilke reaksjoner har du så fått fra voksne publikummere?
- Det virker som mange opplever uforutsigbarhet og ubehag, fordi jentenes unge alder
får en til å pendle mellom å oppleve dem som uskyldige og skremmende. Vi har forsøkt å
unngå moralisering til slutt, og jeg tror det gjør at publikum ofte deles i to grupper: Én
som tolker filmen som en ren ”Fluenes herre”-fortelling og én som mener det handler
om frigjøring. Jeg får følelsen av at kvinner i enda større grad enn menn lener seg mot
det siste, kanskje fordi mange kjenner igjen seg i karakterene og har savnet å se jenter i
slike roller på film.

02

Hvor går reisen for filmen videre?
Den skal vises på Aspen Shortsfest nå i april, før turen går videre til en stor europeisk
filmfestival jeg ikke kan røpe ennå. I tillegg skal den vises på to barnefilmfestivaler, så
det er fett! Jeg tror Berlinale var et godt startpunkt som ga filmen god oppmerksomhet
før en internasjonal festivalrunde. Det er flere festivaler som har bedt om en screener
bare fordi de så den i programmet, så det lover godt. Jeg har også søkt med filmen til Den
kulturelle skolesekken, og håper å få muligheten til å reise rundt i Norge og bruke den
som grunnlag for diskusjon med skolebarn.


Eksamensfilmens suksess på festivaler har bidratt til å gi Fanny en kjempestart på
karrieren som regissør. Under et år etter avsluttet skolegang ved Den norske filmskolen
er hun i gang med sitt drømmeprosjekt.


- Jeg skriver for tiden på min første spillefilm. Den produseres av B-Reel Films i
Stockholm, og vi sikter mot premiere i 2021. Filmen er en road movie gjennom Europa
som foregår i et couch surfing-miljø og er basert på noe jeg opplevde da jeg backpacket
som 19-åring. Etter Berlinalen dro jeg og couch surfet fra Berlin via Warszawa til Praha,
strekningen hvor filmen utspiller seg, for å se etter miljøer og møte rare folk som kunne
inspirere meg til å skrive. Ganske bra researchtur!

She-Pack og andre eksamensfilmer fra Den norske filmskolen kan nå ses i sin helhet i NRKs nettspiller.

Artikkel publisert kl. 08:39 den 21.03.2019

Fanny Medium
02

Latest articles

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

TAKE246

T.A.K.E. - Industry seminar on IP, AI and ownership

"The clock is ticking. The only solution is a new ecosystem," says the renowned American indie producer Ted Hope on securing ownership of our future audiovisual storytelling. Hope is a keynote speaker at the seminar in Oslo on February 28.-29.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.