Vegard

Photo: Thomas Grotmol

Text: Erik Ivar Sæther

Masterclass med lyddesigneren bak 'The Revenant'

Lydstudentene i kull 11 reiste nylig til Finland for å delta på en masterclass med den prisvinnende lyddesigneren Martín Hernández, kjent for sitt samarbeid med den oscarbelønte regissøren Alejandro González Iñárritu (”The Revenant”).

Den meksikanske lyddesigneren Martín Hernández har vært Iñárritus faste lyddesigner gjennom alle år, helt siden debutfilmen ”Amores perros” (2000). Hernandez’ arbeid vitner om hvordan lyddesign utvikler seg og blir mer komplekst, understreket av den spesielle symbiosen mellom hans lyddesign og Ryuichi Sakamotos musikk i ”The Revenant”. Hernandez sto dessuten bak lydarbeidet i Iñárritus VR-filmopplevelse ”Carne y Arena” (2017), et verk som utforsket filmlydens muligheter.

Den norske filmskolens seks lydstudenter deltok derfor gladelig på en masterclass med Hernández arrangert av filmskolen ved Aalto-universitetet i Finland. I løpet av dagene delte Hernández erfaringer fra sitt årelange virke som lyddesigner, ga råd om hvordan man kan fortelle med lyd og viste eksempler fra sine filmer.

Hovedlærer ved lydlinjen på Den norske filmskolen, Carl Svensson, forteller at gjestelærere er viktige for studiet:

- Vi forsøker å ha en balanse mellom skandinaviske og internasjonale forelesere. Det er viktig å skape kontakter i norsk filmindustri, men også få inspirasjon fra utlandet. Eksempler på norske forelesere er Gisle Tveito, Tormod Ringnes og Gunn Tove Grønsberg. Blant fjorårets utenlandske forelesere og veiledere var Caoimhe Doyle (”The Favourite”, ”Game of Thrones”) og Richard King (”Inception”, ”Dunkirk”, ”Interstellar”).

I likhet med Hernández er Svensson opptatt av hvilke følelser lyden kan være med å skape som fortellende element.

- Vi må alltid tenke på hvilke følelser publikum skal oppleve. Skal musikken være lykkelig eller trist i en scene når den tapte sønn kommer tilbake til gården? Hva betyr det for hovedpersonen at vi lar alle dørene i filmen smelle ekstra høyt, betyr det at hun oppfattes som mer nervøs, eller oppleves hun tvert i mot sint? Hva er riktig for denne filmens historie? Hva skal personen som lister seg ned en korridor i en skrekkfilm høre eller IKKE høre for å gjøre scenen mest spennende? Dette er typiske spørsmål vi stiller oss når vi jobber med lyd som historiefortellere.

Lydlinjen ved Den norske filmskolen fokuserer på lyddesign og lydopptak. Det handler om kunstnerisk samarbeid, historiefortelling og lydfaget, her under lydteknologi, lydteori, lyddesign, musikkmiksing og foley. Audiovisuelle produksjoner av filmer og spill er ofte svært komplekse, så hovedfokuset på utdanningen er å lære å bli en god kunstnerisk partner og finne sin egen stemme i den sammenhengen.

Svensson trekker også fram forholdet mellom lyddesign og musikk når han beskriver læringsområdene for linjen:

- Musikk er åpenbart en svært viktig del av nesten all filmproduksjon. Jo mer filmspråket utvikler seg, desto vanskeligere blir det å skille mellom lyddesignet og musikken. Utdanningen på skolen inkluderer arbeid med musikk i nesten alle større oppgaver. Det kan være klipp og miksing av musikk, samarbeid med komponister eller skrive ditt eget score til en film hvis du vil prøve det. En interesse for musikk er svært viktig for å trives i denne utdanningen.

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 3020

I likhet med Hernández er Svensson opptatt av hvilke følelser lyden kan være med å skape som fortellende element.

- Vi må alltid tenke på hvilke følelser publikum skal oppleve. Skal musikken være lykkelig eller trist i en scene når den tapte sønn kommer tilbake til gården? Hva betyr det for hovedpersonen at vi lar alle dørene i filmen smelle ekstra høyt, betyr det at hun oppfattes som mer nervøs, eller oppleves hun tvert i mot sint? Hva er riktig for denne filmens historie? Hva skal personen som lister seg ned en korridor i en skrekkfilm høre eller IKKE høre for å gjøre scenen mest spennende? Dette er typiske spørsmål vi stiller oss når vi jobber med lyd som historiefortellere.

Lydlinjen ved Den norske filmskolen fokuserer på lyddesign og lydopptak. Det handler om kunstnerisk samarbeid, historiefortelling og lydfaget, her under lydteknologi, lydteori, lyddesign, musikkmiksing og foley. Audiovisuelle produksjoner av filmer og spill er ofte svært komplekse, så hovedfokuset på utdanningen er å lære å bli en god kunstnerisk partner og finne sin egen stemme i den sammenhengen.

Svensson trekker også fram forholdet mellom lyddesign og musikk når han beskriver læringsområdene for linjen:

- Musikk er åpenbart en svært viktig del av nesten all filmproduksjon. Jo mer filmspråket utvikler seg, desto vanskeligere blir det å skille mellom lyddesignet og musikken. Utdanningen på skolen inkluderer arbeid med musikk i nesten alle større oppgaver. Det kan være klipp og miksing av musikk, samarbeid med komponister eller skrive ditt eget score til en film hvis du vil prøve det. En interesse for musikk er svært viktig for å trives i denne utdanningen.

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 3124

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 4272

I følge hovedlærer Svensson er lydstudentene ved Den norske filmskolen blant dem som aller raskest er i stand til å stable en karrière på beina etter fullførte studier. Ni av ti kan leve av sitt yrke innen to år. Han oppfordrer mennesker med alle slags interesser og bakgrunner å søke:

- Hvis du er lidenskapelig opptatt av film, musikk, kunst, filosofi og teknikk, søk i vei. Hvis du elsker utfordringer og kunstnerisk samarbeid med andre, og ønsker å dele opplevelser med fantastiske mennesker rundt omkring i verden, så er lydlinjen noe for deg. Du trenger ikke ha noe teknisk kunnskap. Det viktigste er at alle som søker lydlinjen, er interessert i å lære.

Img 3126

Carl Svensson, hovedlærer lyd

Den norske filmskolen tilbyr seks studieplasser ved bachelor i lyd med søknadsfrist 28. februar 2019.

Img 3020
Img 3124
Img 4272
Img 3126

Carl Svensson, hovedlærer lyd


Latest articles

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st 

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.