Vegard

Photo: Thomas Grotmol

Text: Erik Ivar Sæther

Masterclass med lyddesigneren bak 'The Revenant'

Lydstudentene i kull 11 reiste nylig til Finland for å delta på en masterclass med den prisvinnende lyddesigneren Martín Hernández, kjent for sitt samarbeid med den oscarbelønte regissøren Alejandro González Iñárritu (”The Revenant”).

Den meksikanske lyddesigneren Martín Hernández har vært Iñárritus faste lyddesigner gjennom alle år, helt siden debutfilmen ”Amores perros” (2000). Hernandez’ arbeid vitner om hvordan lyddesign utvikler seg og blir mer komplekst, understreket av den spesielle symbiosen mellom hans lyddesign og Ryuichi Sakamotos musikk i ”The Revenant”. Hernandez sto dessuten bak lydarbeidet i Iñárritus VR-filmopplevelse ”Carne y Arena” (2017), et verk som utforsket filmlydens muligheter.

Den norske filmskolens seks lydstudenter deltok derfor gladelig på en masterclass med Hernández arrangert av filmskolen ved Aalto-universitetet i Finland. I løpet av dagene delte Hernández erfaringer fra sitt årelange virke som lyddesigner, ga råd om hvordan man kan fortelle med lyd og viste eksempler fra sine filmer.

Hovedlærer ved lydlinjen på Den norske filmskolen, Carl Svensson, forteller at gjestelærere er viktige for studiet:

- Vi forsøker å ha en balanse mellom skandinaviske og internasjonale forelesere. Det er viktig å skape kontakter i norsk filmindustri, men også få inspirasjon fra utlandet. Eksempler på norske forelesere er Gisle Tveito, Tormod Ringnes og Gunn Tove Grønsberg. Blant fjorårets utenlandske forelesere og veiledere var Caoimhe Doyle (”The Favourite”, ”Game of Thrones”) og Richard King (”Inception”, ”Dunkirk”, ”Interstellar”).

I likhet med Hernández er Svensson opptatt av hvilke følelser lyden kan være med å skape som fortellende element.

- Vi må alltid tenke på hvilke følelser publikum skal oppleve. Skal musikken være lykkelig eller trist i en scene når den tapte sønn kommer tilbake til gården? Hva betyr det for hovedpersonen at vi lar alle dørene i filmen smelle ekstra høyt, betyr det at hun oppfattes som mer nervøs, eller oppleves hun tvert i mot sint? Hva er riktig for denne filmens historie? Hva skal personen som lister seg ned en korridor i en skrekkfilm høre eller IKKE høre for å gjøre scenen mest spennende? Dette er typiske spørsmål vi stiller oss når vi jobber med lyd som historiefortellere.

Lydlinjen ved Den norske filmskolen fokuserer på lyddesign og lydopptak. Det handler om kunstnerisk samarbeid, historiefortelling og lydfaget, her under lydteknologi, lydteori, lyddesign, musikkmiksing og foley. Audiovisuelle produksjoner av filmer og spill er ofte svært komplekse, så hovedfokuset på utdanningen er å lære å bli en god kunstnerisk partner og finne sin egen stemme i den sammenhengen.

Svensson trekker også fram forholdet mellom lyddesign og musikk når han beskriver læringsområdene for linjen:

- Musikk er åpenbart en svært viktig del av nesten all filmproduksjon. Jo mer filmspråket utvikler seg, desto vanskeligere blir det å skille mellom lyddesignet og musikken. Utdanningen på skolen inkluderer arbeid med musikk i nesten alle større oppgaver. Det kan være klipp og miksing av musikk, samarbeid med komponister eller skrive ditt eget score til en film hvis du vil prøve det. En interesse for musikk er svært viktig for å trives i denne utdanningen.

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 3020

I likhet med Hernández er Svensson opptatt av hvilke følelser lyden kan være med å skape som fortellende element.

- Vi må alltid tenke på hvilke følelser publikum skal oppleve. Skal musikken være lykkelig eller trist i en scene når den tapte sønn kommer tilbake til gården? Hva betyr det for hovedpersonen at vi lar alle dørene i filmen smelle ekstra høyt, betyr det at hun oppfattes som mer nervøs, eller oppleves hun tvert i mot sint? Hva er riktig for denne filmens historie? Hva skal personen som lister seg ned en korridor i en skrekkfilm høre eller IKKE høre for å gjøre scenen mest spennende? Dette er typiske spørsmål vi stiller oss når vi jobber med lyd som historiefortellere.

Lydlinjen ved Den norske filmskolen fokuserer på lyddesign og lydopptak. Det handler om kunstnerisk samarbeid, historiefortelling og lydfaget, her under lydteknologi, lydteori, lyddesign, musikkmiksing og foley. Audiovisuelle produksjoner av filmer og spill er ofte svært komplekse, så hovedfokuset på utdanningen er å lære å bli en god kunstnerisk partner og finne sin egen stemme i den sammenhengen.

Svensson trekker også fram forholdet mellom lyddesign og musikk når han beskriver læringsområdene for linjen:

- Musikk er åpenbart en svært viktig del av nesten all filmproduksjon. Jo mer filmspråket utvikler seg, desto vanskeligere blir det å skille mellom lyddesignet og musikken. Utdanningen på skolen inkluderer arbeid med musikk i nesten alle større oppgaver. Det kan være klipp og miksing av musikk, samarbeid med komponister eller skrive ditt eget score til en film hvis du vil prøve det. En interesse for musikk er svært viktig for å trives i denne utdanningen.

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 3124

Én av dem som studerer lyd i kull 12 er Frederik Lehmann Mikkelsen, som hadde studert på European Film College og gjort lyd på kortfilmproduksjoner før han begynte på Den norske filmskolen høsten 2017. Mikkelsen forteller følgende om hva lydklassen har jobbet med den siste tiden:

- Vi har gjennom høsten fordypet oss i mange produksjoner, både dokumentar og fiksjon. Vi har også laget et hørespill som vi selv fikk lov til å skrive og regissere. I tillegg har vi jobbet med et LARP (live action role-playing game), hvor vi arbeider sammen med studentene på produksjonsdesign om å skape seks fysiske rom med tilhørende lyddesign.

Img 4272

I følge hovedlærer Svensson er lydstudentene ved Den norske filmskolen blant dem som aller raskest er i stand til å stable en karrière på beina etter fullførte studier. Ni av ti kan leve av sitt yrke innen to år. Han oppfordrer mennesker med alle slags interesser og bakgrunner å søke:

- Hvis du er lidenskapelig opptatt av film, musikk, kunst, filosofi og teknikk, søk i vei. Hvis du elsker utfordringer og kunstnerisk samarbeid med andre, og ønsker å dele opplevelser med fantastiske mennesker rundt omkring i verden, så er lydlinjen noe for deg. Du trenger ikke ha noe teknisk kunnskap. Det viktigste er at alle som søker lydlinjen, er interessert i å lære.

Img 3126

Carl Svensson, hovedlærer lyd

Den norske filmskolen tilbyr seks studieplasser ved bachelor i lyd med søknadsfrist 28. februar 2019.

Img 3020
Img 3124
Img 4272
Img 3126

Carl Svensson, hovedlærer lyd


Latest articles

KINTSUGI Jonina G Gudbjartsdottir

Utstillingsåpning på master: Kintsugi

Den 10. juni kl 18 er det åpning av utstillingen KINTSUGI til masterstudent og fotograf Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo. Utstillingen er åpen fra 10 - 20. juni 2022.

DSC4108 v1 s h Jack Kjell Vassdal

In Memoriam - Jack van Domburg

Production designer Jack van Domburg has passed away. He collaborated with the Norwegian Film School for many years and will be missed by all his colleagues. Kjell Vassdal shares his words of remembrance.

TROLLBUNDEN Fantasyprosjekt

Kull 12s produksjonsdesign- og fotostudenter med utstilling 20. juni

Etter innspillingen av eksamensfilmene jobber produksjonsdesign- og fotostudentene med egne personlige prosjekter. Arbeidene blir utstilt i studio på Lillehammer fra 20 - 30. juni. Et av dem, "Den Fremmede" av PD Fredrik Skrattegård, kombinerer oljemaleri, scenografi i studio og VR.

1 I8 A0932

Bransjevisning av kull 12s eksamensfilmer i Oslo 27. august

Kull 12s bransjevisning av årets eksamensfilmer blir i Oslo 27. august. Her får du se seks filmer som viser talentet til årets avgangskull og bli kjent med norsk filmbransjes nye stemmer. Hold av datoen! Eksamensfilmene vises for venner og familie den 29. juni på Lillehammer

Gruppbild Master3 Foto Rasmus Eriksson

Masterkull 3 presenterer sine prosjekter på Vega 15. juni

Filmskolen inviterer til Vega 15. juni kl 11 for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Kom og hør hvordan produsentstudentene Andrea Backstrom og Benedicte Westbye fikk 2,56 millioner visninger på TikTok for sin serie og få innblikk i prosjekter som spenner fra virtuell produksjon og nye produksjonsmetoder innen animasjon til manuspitch, utstilling, dansefilm, dokumentar og fiksjonsfilmprosjekter.

Processed 6359481a 63d2 477b b2ec f91cab43a25a gcc U1 YWO

Orkan i studio! Kull 13s studio og fargeworkshop

Kull 13 avslutter i disse dager en større studio og fargeworkshop på Lillehammer. Temaet var "New Orleans post-Katarina". Produksjonsdesignstudentene skulle formidle ødeleggelsene etter orkanens herjinger. Workshopen samarbeidet også med filmskolens VIPROS-prosjekt og involverte studenter fra VIPROS-partner CADA (Copenhagen Acedemy of Digital Arts) som designet virtuelle eksteriører fra New Orleans.