Lone Wolves

Filmskolens utradisjonelle tilnærming til Virtual Reality imponerer i Moskva

-The Norwegian Film School will continue to experiment, slik avsluttet Nadja Lipsyc sitt innlegg til rundt 150 deltakere fra filmskoler verden over under årskongressen til filmorganisasjonen CILECT.

Stipendiat fra Filmskolen, Nadja Lipsyc, presenterte Virtual Reality-prosjektet «Lone Wolves Stick Together» til et internasjonalt publikum under årskongressen til filmskoleorganisasjonen CILECT. Der var rundt 150 lærere og filmskoleledere samlet for å diskutere nye og tradisjonelle former for dramaturgi, og hvordan vi utdanner våre studenter til å arbeide med det. Kongressen var lagt til Moskva og Garasimov Institute of Cinematography, verdens første statlige filmskole, i anledning deres 100-årsjubileum. I diskusjonen som fulgte etter Lipsycs presentasjon i Moskva fikk hun mye støtte, ikke minst for grepet med å gi lydstudentene en såpass ledende rolle.

-Eksperimentet i Filmskolens studioer var en viktig milepæl i prosjektets utvikling, og mange i rommet på CILECT kongressen viste begeistring over installasjonen og den utradisjonelle tilnærmingen til prosjektet, sier Fredrik Graver, leder for CEFIMA.

«Lone Wolves Stick Together» er en fortelling som både eksisterer som en fysisk innstallasjon og et VR-prosjekt. Den er inspirert av filmen Stalker av Tarkovsky (1979) og narrativet følger en ekspedisjon hvis skjebne bestemmes av deltagerne i rollespillet. Lone Wolf blander teknikker fra «immersive theater», tradisjonelle spill og rollespill for å veilede og motivere deltagerne til interaksjon. Lone Wolf er et resultat av samarbeid mellom Lipsyc og studentene fra Filmskolens bachelorstudenter (kull 11) i produksjonsdesign og lyddesign, høstsemesteret 2018. Samarbeidet gikk ut på å bygge et fysisk miljø («world building») i skolens studio som kan huse et rollespill (LARP).

I presentasjonen fortalte Lipsyc om sitt arbeid med studentene og deres lærere, og reflekterte over hvordan studentene som deltok i prosjektet fikk nytt innblikk i eget virke som skaper og kunstner. Dette skjedde gjennom den utradisjonelle måten Lipsyc organiserte det tverrfaglige prosjektet på, ved å la lyddesignerne og produksjonsdesignere være ansvarlige kunstneriske ledere for prosjektet. Til forskjell fra tradisjonell film og tv-produksjon, hvor for eksempel mye av lydarbeidet foregår i etterarbeidet, fikk lyddesign en fremtredende rolle i den skapende prosessen. Lærer ved lyddesign på Filmskolen i Lillehammer, Carl Svensson, mener slike organisatoriske omstruktureringer gir gode muligheter for læring og påpeker at man noen ganger må gå utenfor det tradisjonelle hierarkiet i film og tv-produksjoner for å kunne reflektere over dets fordeler og ulemper.

For å understreke friheten og ansvaret dette innebærer lot de studentene selv tar føringen helt fra start forteller hovedlærer for produksjonsdesign, Siri Langdalen.

- Vi ønsket å utforske konseptet «world building» med produksjons-design studentene, ved å la de få tilgang til et tomt studio og bygge noe helt fra bunn sammen med lyddesignerne, forteller Langdalen.

-Tiden vi lever i og teknologien vi har tilgang på gjør det virkelig spennende å eksperimentere med andre medier fremfor vanlige filmer, fortsetter hun.


Det som gjenstår nå for Lipsyc er å skape denne opplevelsen som en interaktiv VR installasjon.

Lw Nadja

Stipendiat Nadja Lipsyc

{{ craft.oembed.valid(https://vimeo.com/364038407) }}


Latest articles

DNF arrangement Maske cropped

Åpent kurs 6. desember: Å skape karakterer gjennom  maske, kostyme og hår.

Maskør og hårdesigner Aase Lund Mathisen og kostymedesigner Sofie Rage Larsen gir innblikk i prosessen med å skape karakterer gjennom arbeidet med maske, kostyme og hår, sammen med skuespiller Jan Gunnar Røise.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Stipendiat Elin Festøy formidler emosjon gjennom interaksjon

Elin Festøy, stipendiat ved Den norske filmskolen, er nå i innspurten på sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Hun utforsker emosjonell interaksjon og empati i dokumentarisk VR.

2021 04 TV serie foto Kjell Vassdal DSC 9174 v1 30x20

Filmforbundet og filmskolen samarbeider om bransjekurs for 1st ADs

Filmforbundet arrangerer fagseminar om 1st ADs rolle i norsk og nordisk film og serieproduksjon torsdag 16. desember. Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe og Den norske filmskolens nye satsing på etter og videreutdanning (EVU) for bransjen, og vil bli fulgt opp av et mer omfattende kurstilbud i samarbeid med filmskolen over nyttår.

Ar cafe hovedbilde hjemmeside OFF PISTE PREVIEW

Artistic Research Café - Nov 29th 2021: OFF-PISTE

Experience the work-in-progress prototypes developed at the Off-Piste VR-Hackathon 2021 Myrens Verksted: Monday, Nov 29th --- 2:00 PM

OFF PISTE 21 LOGO

Off-Piste Lab VR-Hackaton 2021

On Friday October 29th, five days of VR-Hackaton and intense creative innovation in the meeting between filmmakers and game developers kicked off in Lillehammer. This second edition of the Off-Piste Lab is a collaboration between the Norwegian Film School's Centre for Excellence CEFIMA and NFI.