Poppe Masterclass

Photo: Jan Bastian Marthinsen

Text: Erik Ivar Sæther

Masterclass med Erik Poppe

”Som Robert Bresson sa: Gjør det som uten deg ikke ville blitt fortalt, synlig”. Slik åpnet Erik Poppe sin masterclass på Den norske filmskolen, der han fortalte om sine erfaringer fra arbeidet med den mye omtalte kinoaktuelle filmen ”Utøya 22. juli”.


For 20 år siden debuterte Erik Poppe som spillefilmregissør med ”Schpaa”, og i dag er han en av Norges mest anerkjente regissører med suksesser som ”Hawaii, Oslo” og ”Kongens nei” i filmografien. Poppe beskrives som en modig filmskaper som våger å takle tunge, mellommenneskelige tema, noe han beviser til gagns med filmene han er aktuell med i år: Dokumentaren ”Per Fugelli – siste resept” og den virkelighetsbaserte fiksjonsfilmen ”Utøya 22. juli”.

Den norske filmskolen arrangerte derfor i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

De unge filmskaperne hadde nok av spørsmål om filmen i den etterfølgende seansen, som ble moderert av filmskolens dekan, Karin Julsrud. Poppe fortalte om tankene han gjorde seg før han gjøv løs på sitt til nå vanskeligste prosjekt, å filmatisere massakren på Utøya. Bak avgjørelsen lå flere møter med politiet, overlevende og støttegrupper, som alle ga ham grønt lys. Poppe ville lage filmen som et svar på endringer i den offentlige samtalen, det politiske klimaet og dekningen av terroren de siste årene. Han ville sette fokuset tilbake på ofrenes opplevelse, og filmen er basert på utallige intervjuer med overlevende.

Et annet viktig aspekt ved filmen som forsamlingen hadde mange spørsmål om, var det filmkunstneriske grepet å la filmen utspille seg i én tagning. Poppe la vekt på sitt ønske om å skildre den lange ventetiden slik ungdommene opplevde den. Han fortalte også om de omfattende forberedelsene med skuespillerne og den tekniske staben for å klare opptaket. De hadde fem innspillingsdager med kun ett forsøk per dag. Det fjerde forsøket ble valgt til den ferdige filmen. Til slutt rådet Poppe de unge filmskaperne i salen til å bruke hverandre mest mulig som kritikere og støttespillere i sin prosess, samt holde testvisninger med spørsmål til publikum for hver nye film man lager.

Les mer om filmen "Utøya 22. juli" og finn visningstidspunkt på nettsidene til Filmweb


Latest articles

Dahr Eva

Eva Dahr døde 12. mai 2019

Eva Dahr, som var ansatt som regilærer ved Den norske filmskolen fra 2006, døde søndag morgen etter et par måneders alvorlig sykdom.

She Pack

She-Pack inntok Berlin

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år.

Img 3020

Masterclass med lyddesigneren bak 'The Revenant'

Lydstudentene i kull 11 reiste nylig til Finland for å delta på en masterclass med den prisvinnende lyddesigneren Martín Hernández.

Camera Vr2 2

Offentlig visning av dokumentarfilmen «In Touch» og VR-installasjonen «The Road to Excellence»

Rafal Hanzl presenterer sine arbeider som «creative technologist» gjennom det nasjonale Stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid.

46711511 343966579521601 636963424448500693 N

Lone Wolves Stick Together

Rollespill som finner sted i filmskolens to studioer på Lillehammer, fra desember til februar. Det hele har blitt utviklet og bygget av studentene på produksjonsdesign, lyd og foto på bachelorstudiet

Kull 11 Med Johan Fasting Serieskaper Heimebane

Seriefokus på manuslinjen

Denne høsten har manusforfatterne i kull 11 utviklet konsepter for tv-serier på bestilling fra NRK.