Poppe Masterclass

Photo: Jan Bastian Marthinsen

Text: Erik Ivar Sæther

Masterclass med Erik Poppe

”Som Robert Bresson sa: Gjør det som uten deg ikke ville blitt fortalt, synlig”. Slik åpnet Erik Poppe sin masterclass på Den norske filmskolen, der han fortalte om sine erfaringer fra arbeidet med den mye omtalte kinoaktuelle filmen ”Utøya 22. juli”.


For 20 år siden debuterte Erik Poppe som spillefilmregissør med ”Schpaa”, og i dag er han en av Norges mest anerkjente regissører med suksesser som ”Hawaii, Oslo” og ”Kongens nei” i filmografien. Poppe beskrives som en modig filmskaper som våger å takle tunge, mellommenneskelige tema, noe han beviser til gagns med filmene han er aktuell med i år: Dokumentaren ”Per Fugelli – siste resept” og den virkelighetsbaserte fiksjonsfilmen ”Utøya 22. juli”.

Den norske filmskolen arrangerte derfor i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

De unge filmskaperne hadde nok av spørsmål om filmen i den etterfølgende seansen, som ble moderert av filmskolens dekan, Karin Julsrud. Poppe fortalte om tankene han gjorde seg før han gjøv løs på sitt til nå vanskeligste prosjekt, å filmatisere massakren på Utøya. Bak avgjørelsen lå flere møter med politiet, overlevende og støttegrupper, som alle ga ham grønt lys. Poppe ville lage filmen som et svar på endringer i den offentlige samtalen, det politiske klimaet og dekningen av terroren de siste årene. Han ville sette fokuset tilbake på ofrenes opplevelse, og filmen er basert på utallige intervjuer med overlevende.

Et annet viktig aspekt ved filmen som forsamlingen hadde mange spørsmål om, var det filmkunstneriske grepet å la filmen utspille seg i én tagning. Poppe la vekt på sitt ønske om å skildre den lange ventetiden slik ungdommene opplevde den. Han fortalte også om de omfattende forberedelsene med skuespillerne og den tekniske staben for å klare opptaket. De hadde fem innspillingsdager med kun ett forsøk per dag. Det fjerde forsøket ble valgt til den ferdige filmen. Til slutt rådet Poppe de unge filmskaperne i salen til å bruke hverandre mest mulig som kritikere og støttespillere i sin prosess, samt holde testvisninger med spørsmål til publikum for hver nye film man lager.

Les mer om filmen "Utøya 22. juli" og finn visningstidspunkt på nettsidene til Filmweb


Latest articles

20190411 153722

Utviklingstøtte fra NRK til "Flukten fra Bolivia"

NRK går inn med utviklingspenger tiil TV-dramaet «Flukten fra Bolivia» av masterstudent Emilie Beck og produsent Aurora H. Bjørnhaug.

Ipa Winner

Fotostudent med International Photography Awards

Fotostudent Uffe Mulvad fra kull 11 vant nylig "Still in Motion Photographer of the Year" -prisen for studerende og ikke profesjonelle under International Photography Awards.

Lw Nadja

Filmskolens utradisjonelle tilnærming til Virtual Reality imponerer i Moskva

Stipendiat Nadja Lipsyc presenterte VR-prosjektet "Lone Woves Stick Together" under årskongressen til filmorganisasjonen CILECT.

Nowhere To Hide

Fra avslag til Emmy

Masterclass med Kristine Ann Skaret og Mette Cheng Munthe-Kaas

Amanda

Amandapris til Den norske filmskolen

Eksamensfilmen She-Pack fra 2018 hedret med Amandaprisen for årets beste norske kortfilm

Op Final 01

Norwegian VR-course

Hold the dates October 15th to 22nd, and set aside time to write a short application in August.