Dsc01935

Photo: Jan Bastian Marthinsen

Text: Erik Ivar Sæther

Scenen handler om et jobbintervju, der publikum blir kjent med karakteren, mens han eller hun må overbevise en arbeidsgiver om få den ledige stillingen. Jobbintervjusituasjonen  brukes ofte for å tegne opp karakteren på en effektiv måte tidlig i en film, for eksempel i "Taxi Driver" der vi observerer Travis Bickle når han intervjues til jobben som taxisjåfør. 
Regissørene på kullet kom med idé for setting og karakter, og samarbeidet deretter med manusstudentene om manus for scenen og synopsis for langfilmen.

Nye utfordringer for scenografistudentene

Etter to mindre penneprøver med enkel produksjon, fikk studentene denne gang større spillerom. I stedet for å streve med en nervøs manusforfatter foran kamera, fikk regissørene denne gang jobbe med profesjonelle skuespillere. Fotografene fikk fråtse i skolens utstyrspark, mens scenografene endelig fikk boltre seg i skolens to studioer. For sistnevnte linje var PP3 en ilddåp, fordi studentene skulle lære mye på kort tid. Hovedlærer på scenografi, Siri Langdalen, forteller:

- Penneprøven startet som en oppgave der scenografene skulle lære seg å bygge i studio. De bygde to pre-fabrikkerte rom som manus og regi senere måtte tilpasse sine historier til. Tre grupper skulle filme i hvert rom, så hver omrigg ga rommet en ny og spennende dekorasjon, avhengig av den nye historien. Begrensningene gjør studioarbeidet ekstra lærerikt; man må tenke på lyssetting, backdrops, funksjonalitet for staben og mye mer.

Scenografene startet med et tomt studio. De satte opp vegger, vinduer, lister og stikkontakter, og lærte også flere dekorasjonsteknikker: Tapetsering, male tregulv, lage kunstig murvegg og patinering (å male ting for å gi dem en slitt look). Camilla Howalt, scenografistudent  i kull 11, forteller om opplevelsen:

- Det var mye håndverk, men det handlet også om hvordan man kan få noe til å se stort og fint ut med spesielle scenografitriks. Jeg hadde lite studioerfaring, så det var veldig lærerikt. Det var spennende å se innspillingsstaben jobbe i rommene man har forberedt, og det var en opplevelse å se dekorasjonen min komme til liv i monitoren på sett.

Howalts gruppe skulle filme en jobbintervjuscene som foregikk i kontoret til et telefonsex-firma. Hun utarbeidet et nøye konsept for hvordan hun ville at scenografien skulle være med å fortelle historien.

- Målet var å lage et rom som ikke var enkelt å definere ved første øyekast. Det skulle være et ukjent og sanselig sted som hadde noe litt ekkelt og ”off” ved seg. Jeg ville bruke mye tekstil, og jeg ville at man skulle føle og lukte rommet uten å kjenne dets funksjon.

Håndverk og kunstneriske evner er viktig

I tillegg til å lære håndverket, mener hovedlærer Siri Langdalen at det er viktig at scenografstudentene får brukt sine kunstneriske evner.

- Studentene skal få benytte sin visuelle sans. De skal ved endt utdannelse jobbe i forskjellige sammenhenger; fiksjonsfortelling, samtidskunst, utstillingsfilm, dokumentar med mer. Det er derfor viktig at de blir introdusert for mange aspekter ved scenografi. På de større oppgavene er det mer tradisjonelt, mens på PP3 ville vi eksperimentere og la scenografene komme inn tidlig i prosessen for å jobbe tett med regi og manus.

Med intens innspilling av seks scener vel overstått, tar studentene snart en velfortjent juleferie. Klipping, lydlegging, visuelle effekter og annet etterarbeid utføres i januar, og de ferdige scenene skal presenteres og evalueres i en intern visning på Lillehammer kino.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.


Latest articles

KINTSUGI Jonina G Gudbjartsdottir

Utstillingsåpning på master: Kintsugi

Den 10. juni kl 18 er det åpning av utstillingen KINTSUGI til masterstudent og fotograf Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo. Utstillingen er åpen fra 10 - 20. juni 2022.

DSC4108 v1 s h Jack Kjell Vassdal

In Memoriam - Jack van Domburg

Production designer Jack van Domburg has passed away. He collaborated with the Norwegian Film School for many years and will be missed by all his colleagues. Kjell Vassdal shares his words of remembrance.

TROLLBUNDEN Fantasyprosjekt

Kull 12s produksjonsdesign- og fotostudenter med utstilling 20. juni

Etter innspillingen av eksamensfilmene jobber produksjonsdesign- og fotostudentene med egne personlige prosjekter. Arbeidene blir utstilt i studio på Lillehammer fra 20 - 30. juni. Et av dem, "Den Fremmede" av PD Fredrik Skrattegård, kombinerer oljemaleri, scenografi i studio og VR.

Kull 12 6 filmer

Bransjevisning av kull 12s eksamensfilmer i Oslo 27. august

Kull 12s bransjevisning av årets eksamensfilmer blir i Oslo 27. august. Her får du se seks filmer som viser talentet til årets avgangskull og bli kjent med norsk filmbransjes nye stemmer. Hold av datoen! Eksamensfilmene vises for venner og familie den 29. juni på Lillehammer

Gruppbild Master3 Foto Rasmus Eriksson

Masterkull 3 presenterer sine prosjekter på Vega 15. juni

Filmskolen inviterer til Vega 15. juni kl 11 for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Kom og hør hvordan produsentstudentene Andrea Backstrom og Benedicte Westbye fikk 2,56 millioner visninger på TikTok for sin serie og få innblikk i prosjekter som spenner fra virtuell produksjon og nye produksjonsmetoder innen animasjon til manuspitch, utstilling, dansefilm, dokumentar og fiksjonsfilmprosjekter.

Processed 6359481a 63d2 477b b2ec f91cab43a25a gcc U1 YWO

Orkan i studio! Kull 13s studio og fargeworkshop

Kull 13 avslutter i disse dager en større studio og fargeworkshop på Lillehammer. Temaet var "New Orleans post-Katarina". Produksjonsdesignstudentene skulle formidle ødeleggelsene etter orkanens herjinger. Workshopen samarbeidet også med filmskolens VIPROS-prosjekt og involverte studenter fra VIPROS-partner CADA (Copenhagen Acedemy of Digital Arts) som designet virtuelle eksteriører fra New Orleans.