Dsc01935

Photo: Jan Bastian Marthinsen

Text: Erik Ivar Sæther

Scenen handler om et jobbintervju, der publikum blir kjent med karakteren, mens han eller hun må overbevise en arbeidsgiver om få den ledige stillingen. Jobbintervjusituasjonen  brukes ofte for å tegne opp karakteren på en effektiv måte tidlig i en film, for eksempel i "Taxi Driver" der vi observerer Travis Bickle når han intervjues til jobben som taxisjåfør. 
Regissørene på kullet kom med idé for setting og karakter, og samarbeidet deretter med manusstudentene om manus for scenen og synopsis for langfilmen.

Nye utfordringer for scenografistudentene

Etter to mindre penneprøver med enkel produksjon, fikk studentene denne gang større spillerom. I stedet for å streve med en nervøs manusforfatter foran kamera, fikk regissørene denne gang jobbe med profesjonelle skuespillere. Fotografene fikk fråtse i skolens utstyrspark, mens scenografene endelig fikk boltre seg i skolens to studioer. For sistnevnte linje var PP3 en ilddåp, fordi studentene skulle lære mye på kort tid. Hovedlærer på scenografi, Siri Langdalen, forteller:

- Penneprøven startet som en oppgave der scenografene skulle lære seg å bygge i studio. De bygde to pre-fabrikkerte rom som manus og regi senere måtte tilpasse sine historier til. Tre grupper skulle filme i hvert rom, så hver omrigg ga rommet en ny og spennende dekorasjon, avhengig av den nye historien. Begrensningene gjør studioarbeidet ekstra lærerikt; man må tenke på lyssetting, backdrops, funksjonalitet for staben og mye mer.

Scenografene startet med et tomt studio. De satte opp vegger, vinduer, lister og stikkontakter, og lærte også flere dekorasjonsteknikker: Tapetsering, male tregulv, lage kunstig murvegg og patinering (å male ting for å gi dem en slitt look). Camilla Howalt, scenografistudent  i kull 11, forteller om opplevelsen:

- Det var mye håndverk, men det handlet også om hvordan man kan få noe til å se stort og fint ut med spesielle scenografitriks. Jeg hadde lite studioerfaring, så det var veldig lærerikt. Det var spennende å se innspillingsstaben jobbe i rommene man har forberedt, og det var en opplevelse å se dekorasjonen min komme til liv i monitoren på sett.

Howalts gruppe skulle filme en jobbintervjuscene som foregikk i kontoret til et telefonsex-firma. Hun utarbeidet et nøye konsept for hvordan hun ville at scenografien skulle være med å fortelle historien.

- Målet var å lage et rom som ikke var enkelt å definere ved første øyekast. Det skulle være et ukjent og sanselig sted som hadde noe litt ekkelt og ”off” ved seg. Jeg ville bruke mye tekstil, og jeg ville at man skulle føle og lukte rommet uten å kjenne dets funksjon.

Håndverk og kunstneriske evner er viktig

I tillegg til å lære håndverket, mener hovedlærer Siri Langdalen at det er viktig at scenografstudentene får brukt sine kunstneriske evner.

- Studentene skal få benytte sin visuelle sans. De skal ved endt utdannelse jobbe i forskjellige sammenhenger; fiksjonsfortelling, samtidskunst, utstillingsfilm, dokumentar med mer. Det er derfor viktig at de blir introdusert for mange aspekter ved scenografi. På de større oppgavene er det mer tradisjonelt, mens på PP3 ville vi eksperimentere og la scenografene komme inn tidlig i prosessen for å jobbe tett med regi og manus.

Med intens innspilling av seks scener vel overstått, tar studentene snart en velfortjent juleferie. Klipping, lydlegging, visuelle effekter og annet etterarbeid utføres i januar, og de ferdige scenene skal presenteres og evalueres i en intern visning på Lillehammer kino.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.


Latest articles

DNF arrangement Maske cropped

Åpent kurs 6. desember: Å skape karakterer gjennom  maske, kostyme og hår.

Maskør og hårdesigner Aase Lund Mathisen og kostymedesigner Sofie Rage Larsen gir innblikk i prosessen med å skape karakterer gjennom arbeidet med maske, kostyme og hår, sammen med skuespiller Jan Gunnar Røise.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Stipendiat Elin Festøy formidler emosjon gjennom interaksjon

Elin Festøy, stipendiat ved Den norske filmskolen, er nå i innspurten på sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Hun utforsker emosjonell interaksjon og empati i dokumentarisk VR.

2021 04 TV serie foto Kjell Vassdal DSC 9174 v1 30x20

Filmforbundet og filmskolen samarbeider om bransjekurs for 1st ADs

Filmforbundet arrangerer fagseminar om 1st ADs rolle i norsk og nordisk film og serieproduksjon torsdag 16. desember. Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe og Den norske filmskolens nye satsing på etter og videreutdanning (EVU) for bransjen, og vil bli fulgt opp av et mer omfattende kurstilbud i samarbeid med filmskolen over nyttår.

Ar cafe hovedbilde hjemmeside OFF PISTE PREVIEW

Artistic Research Café - Nov 29th 2021: OFF-PISTE

Experience the work-in-progress prototypes developed at the Off-Piste VR-Hackathon 2021 Myrens Verksted: Monday, Nov 29th --- 2:00 PM

OFF PISTE 21 LOGO

Off-Piste Lab VR-Hackaton 2021

On Friday October 29th, five days of VR-Hackaton and intense creative innovation in the meeting between filmmakers and game developers kicked off in Lillehammer. This second edition of the Off-Piste Lab is a collaboration between the Norwegian Film School's Centre for Excellence CEFIMA and NFI.