Photo: Matthis Kleeb Solheim

Text: Trude Lindland

The first Norwegian female professor in film editing

Amandakomiteens gullklapper er en av to hederspriser Amandakomiteen deler ut. Den går til en aktør i bransjen som har utmerket seg innfor sitt fagfelt over tid. I år gikk hedersprisen til vår klippelærer Inge–Lise Langfeldt for hennes arbeid som filmklipper.

Gratulerer så mye med både Gullmus og Amandakomiteens gullklapper!  - Hva betyr disse prisene for deg?

Gullmusen er ekstra hyggelig fordi den deles ut av kollegaene mine i faggruppen Norske Filmklippere.

Amanda kommitéens gullklapper er en av filmbransjens høythengende priser, som jeg fikk for mitt faglige bidrag gjennom et langt filmliv. Her er det bare å bøye seg i støvet og si et ærbødig takk. Det er en veldig stor ære å få denne utmerkelsen.

Over 50 spillefilmer har det blitt, hvordan har du egentlig hatt tid og kapasitet til dette?
Jeg startet i filmbransjen som 19-åring, og klippet min første spillefilm da jeg var 23 år. Siden har det bare rullet avgårde. I tillegg har jeg også vært regi-assistent og innspillingsleder ute på settet på til sammen ca.15 spillefilmer. Har også klippet flere dokumentar- / novelle- og kortfilmer, og Tv-serier.

Å klippe inspirer meg, klipping er refleksjon over det livet vi lever. Teknisk kunnskap og livserfaring er det som skal forløse den magien som ligger latent i filmhistoriene.

Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Hva betyr det for deg å undervise på DNF, og hva ønsker du å formidle til studentene?

Jeg ønsker at studentene som går på filmskolen skal få en høyere bevissthet rundt sitt filmatiske uttrykk. Håndtere de utallige virkemidlene innen visuell fortelling på en elegant måte, i tråd med det de ønsker å formidle. Og at alle blir i stand til å gi verdifulle bidrag til den norske filmbransjen, samt gjøre seg gjeldende internasjonalt. 

Jeg håper alle kommer til å stå støtt rundt egne kunstnerisk valg, når de senere skal ut i filmens vidunderlige og vanskelige verden.

Hva betyr studentene for deg som klipper, lærer du noe av dem?

Studentene er fine bidragsytere til mine egne tanker om klipping. Med sine refleksjoner og filosoferinger har jeg opplevd at de gir både oss lærere, og hele skolen, viktig input. Det er helt naturlig å lytte til den yngre generasjonen og deres opplevelser av filmens uttrykk. De skal gjennom sine filmer speile vår tid og forandringene de står i.

Hvordan arter livet seg for en filmklipper når du er i en klippeprosess?

En klippeprosess forandrer seg fra film til film. Det er aldri likt. De filmopptakene jeg får overlevert har alltid sitt eget univers. En klippers oppgave er å gå inn i dette unike landskapet og se hvilket potensial og liv som rører seg der, og som kan berøre tilskueren.

Som klipper konkretiserer jeg øyeblikkene, strekker stillheten, lar oss bli i de pinlige pausene, dveler ved det skumle, jager opp spenningen. Alt med ett mål for øye: å bygge opp relasjonene mellom personene i filmen, slik at deres handlingsmønstre blir troverdige.

Filmklippingen har stor innvirkning på hvordan filmhistorien oppleves. Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002
Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002

Latest articles

DNF arrangement Maske cropped

Åpent kurs 6. desember: Å skape karakterer gjennom  maske, kostyme og hår.

Maskør og hårdesigner Aase Lund Mathisen og kostymedesigner Sofie Rage Larsen gir innblikk i prosessen med å skape karakterer gjennom arbeidet med maske, kostyme og hår, sammen med skuespiller Jan Gunnar Røise.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Stipendiat Elin Festøy formidler emosjon gjennom interaksjon

Elin Festøy, stipendiat ved Den norske filmskolen, er nå i innspurten på sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Hun utforsker emosjonell interaksjon og empati i dokumentarisk VR.

2021 04 TV serie foto Kjell Vassdal DSC 9174 v1 30x20

Filmforbundet og filmskolen samarbeider om bransjekurs for 1st ADs

Filmforbundet arrangerer fagseminar om 1st ADs rolle i norsk og nordisk film og serieproduksjon torsdag 16. desember. Fagseminaret er kommet i stand etter initiativ fra Filmforbundets faggruppe og Den norske filmskolens nye satsing på etter og videreutdanning (EVU) for bransjen, og vil bli fulgt opp av et mer omfattende kurstilbud i samarbeid med filmskolen over nyttår.

Ar cafe hovedbilde hjemmeside OFF PISTE PREVIEW

Artistic Research Café - Nov 29th 2021: OFF-PISTE

Experience the work-in-progress prototypes developed at the Off-Piste VR-Hackathon 2021 Myrens Verksted: Monday, Nov 29th --- 2:00 PM

OFF PISTE 21 LOGO

Off-Piste Lab VR-Hackaton 2021

On Friday October 29th, five days of VR-Hackaton and intense creative innovation in the meeting between filmmakers and game developers kicked off in Lillehammer. This second edition of the Off-Piste Lab is a collaboration between the Norwegian Film School's Centre for Excellence CEFIMA and NFI.