Mestermñter7

Mestermøte med dokumentarfilmskaper Ramona S. Díaz

Filmskolen inviterer til mestermøte med dokumentarfilmskaper Ramona S. Díaz, fredag 2. september kl 13:00 på masterutdanningen på Myrens verksted.

Dokumentarist og produsent Ramona S. Díaz besøker filmskolens masterprogram i Oslo. Masterstudentene skal se hennes prisbelønte film A Thousand Cut, som vises på Freedom of Expression festivalen på Nobel-senteret 2. september, og får møte regissøren fredag 2. september kl 13-15. Vi inviterer også andre interesserte til å komme til filmskolens lokaler på Myrens Verksted for å få med seg mestermøtet.

Ramona S. Diaz er en filippinsk-amerikansk prisvinnende dokumentarfilmskaper, kjent for karakterdrevne dokumentarer. Filmene hennes blir vist på topp festivaler som Sundance, the Berlinale, Tribeca, the Viennale, IDFA, SXSW, og Hot Docs. A Thousand Cuts (2021) ble valgt ut til filmfestivalen i Sundance, den kanadiske dokumentarfilmfestivalen HotDocs og en rekke andre prestisjetunge festivaler. Motherland (2016) vant juryprisen ved Sundance i 2017 og hadde sin internasjonale premiere i Berlinale. I 2016 mottok Diaz det høythengende Guggenheim-stipendet.

A Thousand Cuts er skrevet, produsert og regissert av Ramona S. Diaz. Filmen følger journalist og årets fredsprisvinner Maria Ressa, grunnlegger av den filippinske avisen Rappler, i hennes kamp for demokratiet.

Omtale av filmen fra Film fra Sør-festivalen:

Hvor mange og hvor dype kutt tåler et demokrati før det segner om? Maria Ressa er grunnlegger av den filippinske avisen Rappler, og ble kåret til årets viktigste person av Time Magazine i 2018. Etter at president Duterte kom til makten i 2016 har både Ressa og avisa mildt sagt hatt mye å gjøre. Duterte selv beskriver både Maria og avisa som løgnaktige og svikefulle, og går langt i å oppfordre tilhengerne sine til å løse problemet med de illojale avisfolkene en gang for alle. Ressa vet at hun ikke er trygg, men lar seg ikke skremme til taushet.

I løpet av dokumentaren blir vi godt kjent med Maria gjennom arbeidet hennes i avisa. Vi får også følge med på noen av hennes utallige reiser til utlandet når hun blir invitert for å snakke om menneskerettighetssituasjonen på Filippinene. Samtidig løftes filmen av de mange frodige bikarakterene, blant andre den tidligere politimesteren som stiller som kandidat i lokalvalget. Lojal til Duterte og med en undertrykket drøm om å stå på scenen som popstjerne bidrar han med et morsomt, om enn ganske tragisk, tilsnitt til filmen.

A Thousand Cuts er obligatorisk for alle som er opptatt av pressefrihet og stormannsgale presidenter – med eller uten hentesveis!

Du kan se filmen på Freedom of Expression festivalen 2. september kl 20:30.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.