Kull12 klassebilde

Kull 12 viser eksamensfilmer på Vega

Rett før sommeren feiret kull 12 avslutningen på tre år på Den norske filmskolens bachelorprogram på Lillehammer. Onsdag 14. september viser de eksamensfilmene sine for bransjen på Vega Scene i Oslo.

Etter tre intense og lærerike år hvor øvelser og filmproduksjoner ble gjennomført til tross for pandemien, kunne filmskolens Kull 12 endelig slippe jubelen løs. På avgangssermonien 29. juni ble det visning av eksamensfilmene for fullsatt sal på Lillehammer Kino, etterfulgt av fest, taler og tårer. Onsdag den 14. september inviterer avgangskullet filmbransjen til Vega Scene i Oslo for å se seks eksamensfilmer som både underholder og utfordrer.

Det er kull 12s produsenter som står bak arrangementet på Vega Scene i samarbeid med Den norske filmskolen og Montages.

Filmskole Invi Eksamensfilmene FINAL

Program for visningen på Vega:

15:45 Dørene åpnes

16:00-16:45 Paneldebatt: Talentutvikling og veien til spillefilmdebuten. Med Nina Barbosa Blad, NFI (moderator), spillefilmdebutant Erika Calmeyer (regilinjen, kull 8), Mohamed Chakiri (regilinken, kull 11) og Anders Davidsen (regilinjen, kull 12)

17:00-18:40 Filmvisning del 1

18:55-20:30 Filmvisning del 2

20:30-23:00 Tapas og vin

Det blir snacks og kaffe tilgjengelig i pausene, og litt mat og godt å drikke etter filmene. Invitasjoner er blitt sendt ut og man må melde seg på arrangementet (Ta kontakt på filmskolen@inn.no om du er i bransjen og ikke har fått invitasjon).

Filmene

Flere av filmene som skal vises på Vega har allerede begynt sitt festivalliv. På Filmfestivalen i Haugesund ble Superdupermegagigasingel og Endelig Uendelig valgt ut til konkurranseprogrammet Next Nordic Generation som viser de beste eksamensfilmene fra de store filmskolene i Norden. Blant de nominerte filmene til Amandusfestivalens "Amandus Blikkfang" på Lillehammer 8.-10. september finner vi Kosmos, Gjensyn og Superdupermegagigasingel.

På Nordic Talents pitchekonkurranse i København 7.-10. september står avgangsstudenter fra Den norske filmskolen bak 8 av 15 utvalgte prosjekter. Der skal Sunniva Kviteberg (manus, Supermegagigasingel), Håkon Olav Antonsen (regi, Supermegagigasingel) og Emma Lund Rasmussen (regi, Mitt idiotiske hjerte) både pitche sine neste prosjekter og vise eksamensfilmene sine.

Produsenten av "Superdupermegagigasingel", Louise Beyer, er en av avgangsstudentene som allerede har blitt tatt godt imot av bransjen.

-Jeg er som nyutdannet produsent begynt i et selskap hvor jeg lærer av utrolig erfarne og dyktige folk. Her får jeg lov til å utfolde meg som produsent, noe som har enorm betydning for min selvforståelse og drive for det jeg har utdannet mig til!

-Jeg ser også ut over en gruppe filmskapere fra Den norske filmskolen som står klare med fantastiske idéer og ting på hjertet, og som jeg er så heldig å dele litt av opplevelsen på filmfestivalen i Haugesund sammen med. Festivalbesøket har for meg betydd et møte med spennende mennesker, å lytte med på samproduksjonsmarkedet og visning av eksamensfilmen "Superdupermegagigasingel".

Produsenten er glad for at tradisjonen med bransjevisning av filmskolens eksamensfilmer kan tas opp igjen etter forrige kulls online-visning under pandemien. Hun ser frem til nye inspirerende møter på Vega 14. september.

- Den norske filmskolens bransjedag er en viktig påminnelse om de talenter vi kultiverer og utdanner. En talentmasse som kommer med nye inntrykk, idéer og nysgjerrighet, uttaler hun.

-Bransjedagen fungerer som en møteplass hvor vi nye talenter kan møte historiefortellere som vi gjerne vil arbeide med eller for. Her vil de mer erfarne få et førstehåndsinntrykk av det nye som rører seg i oss som filmskapere. Ikke bare er dagen en hyggelig måte å samles; dagen er også et uttrykk for de ambisjoner for norsk films fremtid som vi står sammen om.

Oppdatering 12.09.22: På Nordic Talents vant Håkon Anton Olavsen og Sunniva Kviteberg Juryens Special Mention for sitt neste spillefilmprosjekt.

Les mer om de seks eksamensfilmene her.

Filmskole Invi Eksamensfilmene FINAL

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.