Finding Frida bibel

Foto: Stargate Media

Tekst: Hanne-Lovise Skartveit

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Manusforfatter Cecilie Levy, stipendiat ved Den norske filmskolen, er blitt tatt ut til den prestisjefylte filmfestivalen IDFAs DocLab Forum med VR-dokumentaren "Finding Frida".

Manusforfatter Cecilie Levy utforsker Virtual Reality (VR) gjennom sitt stipendiatprosjekt «Storytelling In VR: Teaching myself how to write for virtual reality». Hun ser på hvordan publikum i VR blir en del av historien og hvordan dette forandrer premissene for hvordan historien kan fortelles og metodene som manusforfatteren tar i bruk. Levy spør seg om VR-mediet også endrer hva slags historier som kan fortelles og om en VR-opplevelse i det hele tatt kan kalles en "historie".

VR-dokumentaren "Finding Frida", prosjektet som hun utvikler som manusforfatter parallelt med det kunstneriske utviklingsarbeidet, står sentralt i Levys refleksjoner rundt VR-mediet. Dokumentaren blir regissert av den prisvinnende dokumentarfilmskaperen Hilde K. Kjøs og utvikles av produsent Bjørn-Morten Nerland for Stargate Media. Regissøren beskriver "Finding Frida" som "en animert VR-opplevelse hvor den uttrykksfulle avant-garde kunsten til Frida Hansen leder publikum inn i en vakker, håndgripelig verden, gjennom fortid og nåtid, kunstverk og virkelighet".

Prosjektet fikk støtte til en første utviklingsfase fra av CEFIMA, filmskolens Senter for fremragende utdanning, og utviklingsstøtte Viken Filmsenter. Tidligere i år vant "Finding Frida" XR-pitchekonkurransen ved CEE Animation Forum. Nå er den tatt ut til IDFAs DocLab Forum som går av stabelen i Amsterdam 21. - 26. november.

IDFA er verdens største og ledende dokumentarfilmfestival og IDFA DocLab er en av de fremste plattformene for interaktiv dokumentarkunst. Levys prosjekt er ett av 13 prosjekter som er valgt ut for å presenteres for potensielle nye samarbeidspartnere og komme et steg nærmere realisering.

Les mer om Cecilie Levys stipendiatprosjekt her og om "Finding Frida" her.

Cecilie Levy crop

Manusforfatter Cecilie Levy, CEFIMA-stipendiat ved Den norske filmskolen

Cecilie Levy crop

Manusforfatter Cecilie Levy, CEFIMA-stipendiat ved Den norske filmskolen

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.