Kull 12 collage 01

Tips fra kull 12 til nye søkere

Vi spurte kull 12 på Filmskolen om de hadde noen tips til nye søkere. Her er det de svarte:

"Skriv det du vil skrive"

- Ikke prøv at lure systemet, ikke prøv at være klogere end optagsudvalget. Ikke prøv at regne noget som helst ud om, hvad 'skolen vil ha'.

- Skriv det du vil skrive, skriv om hvem du er, og hvad du synes er spændende.
Du skal optages på en skole, der optager dig for den du er, ikke en fremstilling af hvem du tror skolen vil ha.

"Du er mer enn bare en filmskaper"

- Vær deg selv og bruk tid til å finne ut av hva du synes er interessant.

- Del gjerne ting fra eget liv utenfor film også. Du er mer enn bare en filmskaper, du er hele deg - og det du har i bagasjen, dine opplevelser, andre interesser - er like viktig i din fremtid som historieforteller.

"Vis selvinnsikt!"

- Ha en klar tanke for hvorfor du søker den spesifikke linja. Vil du faktisk klippe film, eller vil du bare lage film? Hvorfor søker du f.eks. klipp, og ikke foto, regi, manus?

- Vær åpen om svakhetene dine, og hva du ikke kan. Om du kan alt fra før, har du ikke behov for å gå på skole. Vis selvinnsikt! Skolen er ute etter folk som søker utvikling, og ikke den perfekte søker som er dritgod i alt.
Å være åpen om hva du mangler gir deg også en tydeligere tanke om hva du vil få ut av å gå på skolen (erfaring, kunnskap og nettverk osv.)

- Tenk grundig gjennom hvordan du er i samarbeid med andre. Hva man gjør om man er uenige i valg?

- Vær deg selv, vær ydmyk, og ikke vær redd. Opptakskomiteen er veldig snille og vil bare hjelpe deg.

... og viktigst av alt:

- Hvis du er veldig nervøs på intervjuet – ikke drikk av vannglasset som står foran deg. Kan bli mye søl.

Opptak BFA 2021 03

Husk søknadsfrist 12. januar for opptak til bachelorprogrammets kull 14 med oppstart høsten 2023! >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.