Yvonne Stenberg crop 2

Foto: [Avbildet]: Yvonne Stenberg - Lydlinjen - kull 9

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Yvonne Stenberg

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med lyddesigner og foley-artist Yvonne Stenberg

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg har jobbet både som lyddesigner, lydlegger og foley-artist etter filmskolen. Jeg har gjort lyddesign på spillefilmene 'Alle utlendinger har lukka gardiner' og 'Gjengangere', tv-serien 'Lovleg' og diverse kortfilmer. Akkurat nå gjør jeg foley sammen med Therese Næss Diesen på 'Rådebank', sesong 2.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Min interesse for film og muligheten til å være med på å videreformidle andre mennesker sine historier fikk meg til å søke meg inn på Filmskolen. I tillegg ble det til at jeg bestemte meg for å spesialisere meg innenfor lyd ganske tidlig. Dette interesserte meg fordi det nesten ikke finnes begrensninger for hva man kan fortelle med lyd!

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det er vanskelig å velge da jeg aldri hadde trodd at man kunne lære så mye på tre år. Vi hadde noen fantastiske evalueringer på filmskolen, og gjennom disse utviklet vi som kull et felles språk og lærte å gi/få feedback. Det tror jeg for meg ble den viktigste delen av Filmskolen.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Hvis man har ambisjoner om å spesialisere seg innen ett felt og vil jobbe med spillefilm og tv-serier, så anbefaler jeg filmskolen på det varmeste. Ikke bare lærer man veldig mye, men man får også mange kontakter man kan ta med seg videre etter utdannelsen er ferdig. I tillegg fikk jeg mange gode venner og følte at skolemiljøet på filmskolen var veldig trygt og fint.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli lyddesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli lyddesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<


Siste artikler

Etter lørdag pris i Cannes Olivier Vigerie Juliette Osdoit Maeva Benaiche

Prisdryss i Cannes til tidligere studenter ved filmskolen

Tidligere masterstudent Liv Mari Ulla Mortensen vant prisen for beste kortformatserie for "Etter lørdag" i Cannes med et team fylt med filmskolealumni. BFA-alumni og serieskaper Izer Aliu vant to priser for NRK-serien "Jordbrukerne".

Cecilie Levy

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Stipendiat og manusforfatter Cecilie Levy er blitt tatt ut til IDFA DocLab Forum med VR-prosjektet "Finding Frida". Prosjektet blir produsert av Bjørn-Morten Nerland for Stargate Media og er støttet av Filmskolens Center of Excellence CEFIMA.

Ar cafe presentation slide 02 M Vtransparent

Artistic Research Café - Oct 25th 2021: VIPROS

Challenges and opportunities of Virtual Production: Troels Linde shares key lessons learned in the VIPROS project. On site + Online event: Monday, Oct 25 --- 2:00 PM

Liv Mari Mortensen Fotocredit Hanne Lovise Skartveit

“På masterstudiet fikk jeg tid til å utforske filmspråket og dykke inn i egen stemme”

Liv Mari Ulla Mortensen gikk ut av Filmskolens master i seriell fortelling sommeren 2020. Et år senere debuterte hun som serieskaper med “Etter lørdag”. Nå er serien tatt ut til den prestisjefylte internasjonale tv-seriefestivalen i Cannes. Serieskaperen og regissøren forteller her om den kreative prosessen og hvordan hun begynte å utforske seriens visuelle uttrykk mens hun gikk på masterstudiet.

Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Åpen Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin

Produksjonsdesigner Uli Hanisch gjester Filmskolen i forbindelse med Seriedagene i Oslo. Fredag 1. oktober kl 13 kommer han til Filmskolen på Myrens Verksted for snakke om den populære neo-noir serien Babylon Berlin.

Produsentkurs

Nytt kurs for produsenter

Kurs for produsenter med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.