Arild Tryggestad crop

Foto: [Avbildet]: Arild Tryggestad - Klippelinjen - kull 3

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Arild Tryggestad

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med manusforfatter og klipper Arild Tryggestad

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Ja, jeg har jobbet kontinuerlig innenfor klipp og manus siden jeg ble uteksaminert. Jeg er akkurat tilbake i jobb etter pappaperm, og skriver på et spillefilmmanus om e-sport og en forviklingskomedie om hjemmelekser. I tillegg driver jeg et eget produksjonsselskap, Filmbin AS, der vi jobber med flere prosjekter på forskjellige stadier.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg søkte Filmskolen fordi jeg ville ha en utdanning som ga meg mest mulig kompetanse i forhold til å jobbe med fiksjon, som var det jeg var mest interessert i. Og en utdanning som ville kvalifisere meg til å ta disse jobbene etter endt skolegang.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det viktigste ble faktisk til slutt studentrelasjonene man fikk, som etter Filmskolen ble yrkesrelasjoner. På Filmskolen fikk vi tre år på å praktisere fagene våre i grupper, og fikk dermed også vite hvem man jobbet bra sammen og hvem man ønsket å fortsette et samarbeid med etter filmskolen.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Kommende filmskapere bør søke seg inn på Filmskolen fordi det er en unik mulighet. Filmskolen sitter på gode ressurser og høy kompetanse som jeg hadde stort utbytte av når jeg gikk der.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli klipper?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli klipper?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.