Img 0753

Foto og tekst: Trude Lindland

Ways of expression: The impact of VFX technology on modern storytelling in film and interactive media production

Tidligere i vår disputerte Rafal Hanzl med sitt Kunstneriske Utviklingsarbeid-prosjekt. Vi tok en prat med ham om resultatet. For hva gjør egentlig en creative technologist?

Den 10 mai i år disputerte Rafal Hanzl fra det nasjonale Stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid med sitt prosjekt Ways of expression: the impact of VFX technology on modern storytelling in film and interactive media production. Hanzl startet sin stipendiatstilling ved Den norske filmskolen høsten 2014, og har i perioden siden arbeidet med å utvikle rollen som creative technologist — en forholdsvis ny kunstnerprofesjon som spesialiserer seg på å finne måter å anvende forskjellige teknologier i kunstneriske produksjon og installasjoner. I tillegg har han hatt en sentral rolle i oppbygging av skolens utdanning i Digital visuell design (nå VFX design).

Creative technologist er en ny stilling i film, tv, spill og nye medier, og som kunstnerisk metode har Hanzl valgt å jobbe i denne rollen på to produksjoner av ulik type:

Den ene produksjonen er en polsk-islandsk dokumentarfilm - In Touch - som forteller om personer fra en liten polsk landsby hvor rundt 400 av innbyggerne har emigrert til Island siden 80-tallet, og ingen har kommet tilbake. Filmen skildrer, på poetisk vis, relasjonen mellom familiemedlemmer som har flyttet til Island og de som er igjen i Polen. På en relativt enkel, men svært effektiv måte, har Hanzl evnet å formidle følelsene til disse personene ved å bruke en blanding av «levende postkort» — videoopptak av samtaler og hilsener — og hverdagslige hendelser i projiserte opptak.

Den andre produksjonen er en VR-installasjon — The Road to Excellence — som tar publikum med på en fortelling inne i et pipeorgel i Łódź-filharmonien. Her får man innblikk i både historie og kontraksjon av orgelet samtidig som man ledes gjennom en fortelling. Installasjonen var knyttet til en konsert i filharmonien hvor orgelet spilte en sentral rolle.

Kunstner og VFX supervisor Hanzl ville, med dette prosjektet, blant annet utforske det kreative og kunstneriske potensialet som bor i digitale verktøy. Gjennom kunstneriske eksperimenter utvikler han innovative metoder for et nytt kreativt yrke i film- og interaktiv mediaindustri: en digital visuell designer eller en "creative technologist", med mål om å utforske hvordan denne nye rollen støtter regissørens visjon og bidrar til det kunstneriske skapelsens visuelle univers.

Img 0677

VR-installasjon — The Road to Excellence

Hvorfor valgte du som creative technologist denne metoden?

Arbeidet til en creative technologist kan beskrives som intensiverte oppgaver for en VFX-supervisor, rettet spesifikt mot ny teknologi og, ikke minst, nye måter å anvende teknologi i kunsten. Denne jobben krever et bredt spekter av ferdigheter og kvalifikasjoner, og det viktigste er evnen til å anvende digital teknologi som et kunstnerisk verktøy på en måte som skaper en audiovisuell historie. Min oppgave var å svare på det store spørsmålet som stilles i dokumentaren: "Hvorfor gjør vi dette?" Hvordan kan vi best forstå personene i filmen og deres savn av nærhet med familiemedlemmer, og hvordan lever man med avstanden?

Som creative technologist forsøkte jeg å gi liv til menneskenes følelser, og samtidig gi publikum et unikt innblikk i deres indre følelsesliv. Dette er vanskelig å visualisere med samtaler via Skype eller telefon, som er den normale måten de kommuniserer med hverandre på. Ved å velge en type on-set-overføringer ble deltagerne i filmen eksponert for hverdagslige hendelser, og samtidig fikk man som publikum både høre og se deres umiddelbare reaksjoner. I en scene fra filmen ser vi en bestefar som stryker på kinnet til barnebarnet sitt, som er i ferd med å sovne i sengen sin, samtidig som han hvisker kjærlig til henne at hun må lukke øynene og sove. Han ligger i sin seng i Polen og barnebarnet er på Island, men med bruk av «levende postkort», videoopptak som projiseres på veggen blir en samhandling og nærhet skapt.

Det andre verket jeg har laget, VR installasjonen The Road to Excellence, har gitt meg mulighet til å utforske teknologiens potensial til å gi publikum en annerledes opplevelse enn det er mulig å få ellers. Baksiden av pipeorgelet er forbudt for offentligheten, men den virtuelle gjengivelsen gir både innblikk i instrumentet og en økt kunstnerisk opplevelse i den etterfølgende konserten.

Hva åpner teknologien opp for?

Bak teknologien er verktøyet. Visuelle effekter er den teknologien som utvikler seg raskest i filmindustrien. Hvilket verktøy man velger vil være avgjørende for utrykket filmen får. Her er samspillet med regissør og fotograf viktig, og arbeidet mitt skjer både i planlegging og i etterarbeidet. Det som er helt sikkert er at med en creative technologist vil man kunne skape effekter og opplevelser for publikum som ellers ikke hadde vært mulig. Det åpner opp for kreative prosesser og utvider horisonten til filmskaperne. I dokumentaren arbeidet jeg med å få frem følelsene blant deltakerne, og vise både savnet og den manglende fysiske tilstedeværelsen mer tydelig med denne metoden.

Hvordan opplever publikum VR- prosjektet ditt?

VR gir en helt annen opplevelse enn film. Som creative technologist bidrar du til å forbedre opplevelsen for publikum. I motsetning til film, har publikum medvirkningskraft i form av interaktivitet og den frihet det gir i en VR- installasjon eller et VR-spill fordi de valgene du tar får konsekvenser for veivalgene i spillet, og du som publikum eller utøver er plutselig deltager på en helt annen måte enn når du ser en film.

Når du står med VR-headset på deg, og flatene du beveger deg i fungerer godt, er det enkelt å leve seg inn i den verden du blir presentert for. I mitt prosjekt med å visualisere orgelpipene ville jeg gi publikum en mulighet til å oppfatte og forstå sammenhengen, og samtidig gi en dypere tilstedeværelse under orgelkonserten ved å vise dem hvordan orgelet fungerer og hvordan det ser ut visuelt. Presentasjonen viste ikke bare orgelet fra innsiden, men også hvilke prosesser som foregår under fremføringen av et musikkverk.

Dokumentarfilmen In Touch hadde sin premiere på Europas største dokumentarfilmfestival, IDFA i november 2018. VR-installasjonen In Search of Excellence hadde sin premiere i desember 2018 i forbindelse med en konsert i Łódź-filharmonien. Den kan også oppleves i VR-labben ved Den norske filmskolen.

Rafal Hanzl er den fjerde kandidaten fra Den norske filmskolen som disputerer fra Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid, etter Ståle Stein Berg, Trygve Allister Diesen og Siri Senje. Stipendprogrammet ble opprettet i 2003 som et kunstfaglig alternativ til forskningsbasert ph.d., og omfatter alle kunstformer representert ved høyere utdanningsinstitusjoner i Norge.

Img 0677

VR-installasjon — The Road to Excellence


Siste artikler

Jan E Lindvik Img 20191008 130453

Fra avslag til Emmy

Masterclass med Kristine Ann Skaret og Mette Cheng Munthe-Kaas

Amanda

Amandapris til Den norske filmskolen

Eksamensfilmen She-Pack fra 2018 hedret med Amandaprisen for årets beste norske kortfilm

Op Final 01

Nytt norsk VR-kurs

Hold av datoene 15. -22. Oktober og sett av tid til å skrive en kort søknad innen 23. september.

Amandanominasjon

Når jeg faller nominert til fire Amanda

Spillefilmen Når Jeg faller fra vårt første masterkull er nominert til fire Amanda priser

Img 5625

She-Pack vant stort på Den Norske Kortfilmfestivalen

Eksamensfilmen 'She-Pack' vant Gullstolen, Dramatikerforbundets Timeglasset og Kritikerprisen i tidenes prisdryss.

Dahr Eva

Eva Dahr døde 12. mai 2019

Eva Dahr, som var ansatt som regilærer ved Den norske filmskolen fra 2013, døde søndag morgen etter et par måneders alvorlig sykdom.