She Pack Promoshot

She-Pack inntok Berlin Tekst: Erik Ivar Sæther

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år. Vi tok en prat regissør Fanny Ovesen om å vise film på en av verdens største filmfestivaler.

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)

Siden She-Pack ble ferdigstilt før sommeren til uteksamineringen av kull 10, har filmen hatt en flott festivalreise i inn- og utland. I likhet med flere av fjorårets eksamensfilmer er filmen blitt tatt godt i mot av både publikum, festivaljuryer og kritikere. Deltakelsen på Berlinale var nok en fjær i hatten for teamet bak She-Pack, inkludert regissør Fanny Ovesen. Hun forteller om da hun fikk den utrolige beskjeden:

- Jeg satt på bussen med lyddesigner Anna Nilsson da jeg leste e-posten. Jeg skrev med én gang til teamet fra filmskolen at vi får "internasjonal premiere på fuckings Berlinale" og at det er "hemmelig". Deretter ringte vi produsent Lotte Sandbu på høyttaler og jublet hemningsløst.

She-Pack ble vist i programmet Kplus, som ifølge Berlinalen selv samler ”filmer som tar unge mennesker på alvor i sine fortellinger og i sitt filmspråk”. Programmet er en del av Berlinalens ”Generation”-seksjon med filmer for barn og unge, og Kplus retter seg mot barn opp til 14 år.

- Vi fikk mange morsomme reaksjoner fra barna etter visningene! Barna spurte meg blant annet "hvorfor har du laget en så pervers film?" og "hvorfor fremstiller du barn så destruktive?" Det hele var veldig morsomt. Da vi laget filmen, rettet vi den ikke egentlig mot barn, men heller mot en målgruppe av voksne og unge voksne. Imidlertid tror jeg at barna rives med av filmens dramatiske og emosjonelle motor, mens voksne forhåpentligvis kan få noe intellektuelt og politisk ut av den.

Hvilke reaksjoner har du så fått fra voksne publikummere? - Det virker som mange opplever uforutsigbarhet og ubehag, fordi jentenes unge alder får en til å pendle mellom å oppleve dem som uskyldige og skremmende. Vi har forsøkt å unngå moralisering til slutt, og jeg tror det gjør at publikum ofte deles i to grupper: Én som tolker filmen som en ren ”Fluenes herre”-fortelling og én som mener det handler om frigjøring. Jeg får følelsen av at kvinner i enda større grad enn menn lener seg mot det siste, kanskje fordi mange kjenner igjen seg i karakterene og har savnet å se jenter i slike roller på film.

Hvor går reisen for filmen videre? Den skal vises på Aspen Shortsfest nå i april, før turen går videre til en stor europeisk filmfestival jeg ikke kan røpe ennå. I tillegg skal den vises på to barnefilmfestivaler, så det er fett! Jeg tror Berlinale var et godt startpunkt som ga filmen god oppmerksomhet før en internasjonal festivalrunde. Det er flere festivaler som har bedt om en screener bare fordi de så den i programmet, så det lover godt. Jeg har også søkt med filmen til Den kulturelle skolesekken, og håper å få muligheten til å reise rundt i Norge og bruke den som grunnlag for diskusjon med skolebarn.

Eksamensfilmens suksess på festivaler har bidratt til å gi Fanny en kjempestart på karrieren som regissør. Under et år etter avsluttet skolegang ved Den norske filmskolen er hun i gang med sitt drømmeprosjekt.

- Jeg skriver for tiden på min første spillefilm. Den produseres av B-Reel Films i Stockholm, og vi sikter mot premiere i 2021. Filmen er en road movie gjennom Europa som foregår i et couch surfing-miljø og er basert på noe jeg opplevde da jeg backpacket som 19-åring. Etter Berlinalen dro jeg og couch surfet fra Berlin via Warszawa til Praha, strekningen hvor filmen utspiller seg, for å se etter miljøer og møte rare folk som kunne inspirere meg til å skrive. Ganske bra researchtur!

She-Pack og andre eksamensfilmer fra Den norske filmskolen kan nå ses i sin helhet i NRKs nettspiller.

Artikkel publisert kl. 08:39 den 21.03.2019

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.