She Pack Promoshot

She-Pack inntok Berlin Tekst: Erik Ivar Sæther

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år. Vi tok en prat regissør Fanny Ovesen om å vise film på en av verdens største filmfestivaler.

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)

Siden She-Pack ble ferdigstilt før sommeren til uteksamineringen av kull 10, har filmen hatt en flott festivalreise i inn- og utland. I likhet med flere av fjorårets eksamensfilmer er filmen blitt tatt godt i mot av både publikum, festivaljuryer og kritikere. Deltakelsen på Berlinale var nok en fjær i hatten for teamet bak She-Pack, inkludert regissør Fanny Ovesen. Hun forteller om da hun fikk den utrolige beskjeden:

- Jeg satt på bussen med lyddesigner Anna Nilsson da jeg leste e-posten. Jeg skrev med én gang til teamet fra filmskolen at vi får "internasjonal premiere på fuckings Berlinale" og at det er "hemmelig". Deretter ringte vi produsent Lotte Sandbu på høyttaler og jublet hemningsløst.

She-Pack ble vist i programmet Kplus, som ifølge Berlinalen selv samler ”filmer som tar unge mennesker på alvor i sine fortellinger og i sitt filmspråk”. Programmet er en del av Berlinalens ”Generation”-seksjon med filmer for barn og unge, og Kplus retter seg mot barn opp til 14 år.

- Vi fikk mange morsomme reaksjoner fra barna etter visningene! Barna spurte meg blant annet "hvorfor har du laget en så pervers film?" og "hvorfor fremstiller du barn så destruktive?" Det hele var veldig morsomt. Da vi laget filmen, rettet vi den ikke egentlig mot barn, men heller mot en målgruppe av voksne og unge voksne. Imidlertid tror jeg at barna rives med av filmens dramatiske og emosjonelle motor, mens voksne forhåpentligvis kan få noe intellektuelt og politisk ut av den.

Hvilke reaksjoner har du så fått fra voksne publikummere? - Det virker som mange opplever uforutsigbarhet og ubehag, fordi jentenes unge alder får en til å pendle mellom å oppleve dem som uskyldige og skremmende. Vi har forsøkt å unngå moralisering til slutt, og jeg tror det gjør at publikum ofte deles i to grupper: Én som tolker filmen som en ren ”Fluenes herre”-fortelling og én som mener det handler om frigjøring. Jeg får følelsen av at kvinner i enda større grad enn menn lener seg mot det siste, kanskje fordi mange kjenner igjen seg i karakterene og har savnet å se jenter i slike roller på film.

Hvor går reisen for filmen videre? Den skal vises på Aspen Shortsfest nå i april, før turen går videre til en stor europeisk filmfestival jeg ikke kan røpe ennå. I tillegg skal den vises på to barnefilmfestivaler, så det er fett! Jeg tror Berlinale var et godt startpunkt som ga filmen god oppmerksomhet før en internasjonal festivalrunde. Det er flere festivaler som har bedt om en screener bare fordi de så den i programmet, så det lover godt. Jeg har også søkt med filmen til Den kulturelle skolesekken, og håper å få muligheten til å reise rundt i Norge og bruke den som grunnlag for diskusjon med skolebarn.

Eksamensfilmens suksess på festivaler har bidratt til å gi Fanny en kjempestart på karrieren som regissør. Under et år etter avsluttet skolegang ved Den norske filmskolen er hun i gang med sitt drømmeprosjekt.

- Jeg skriver for tiden på min første spillefilm. Den produseres av B-Reel Films i Stockholm, og vi sikter mot premiere i 2021. Filmen er en road movie gjennom Europa som foregår i et couch surfing-miljø og er basert på noe jeg opplevde da jeg backpacket som 19-åring. Etter Berlinalen dro jeg og couch surfet fra Berlin via Warszawa til Praha, strekningen hvor filmen utspiller seg, for å se etter miljøer og møte rare folk som kunne inspirere meg til å skrive. Ganske bra researchtur!

She-Pack og andre eksamensfilmer fra Den norske filmskolen kan nå ses i sin helhet i NRKs nettspiller.

Artikkel publisert kl. 08:39 den 21.03.2019

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)


Siste artikler

Img 3020

Masterclass med lyddesigneren til 'The Revenant'

Lydstudentene i kull 11 reiste nylig til Finland for å delta på en masterclass med den prisvinnende lyddesigneren Martín Hernández.

Camera Vr2 2

Visning av dokumentaren In Touch

Rafal Hanzl presenterer sine arbeider som creative technologist gjennom det nasjonale Stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid.

46711511 343966579521601 636963424448500693 N

Lone Wolves Stick Together

Rollespill som finner sted i filmskolens to studioer på Lillehammer, fra desember til februar

Kull 11 Med Johan Fasting Serieskaper Heimebane

Seriefokus på manuslinjen

Denne høsten har manusforfatterne i kull 11 utviklet konsepter for tv-serier på bestilling fra NRK.

Dscf5930

Alt du trenger å vite om VFX-linjen

Intervju med Karim Sahai, hovedlærer for VFX Design

Dsc7607

Sterk satsing på kunstnerisk utforskning

Filmskolen presenterer bredden av kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid med NFI:Lab.