She Pack Promoshot

She-Pack inntok Berlin Tekst: Erik Ivar Sæther

Kortfilmen She-Pack, en av fjorårets eksamensfilmer fra Den norske filmskolen, fikk sin internasjonale premiere på selveste Berlinale i februar i år. Vi tok en prat regissør Fanny Ovesen om å vise film på en av verdens største filmfestivaler.

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)

Siden She-Pack ble ferdigstilt før sommeren til uteksamineringen av kull 10, har filmen hatt en flott festivalreise i inn- og utland. I likhet med flere av fjorårets eksamensfilmer er filmen blitt tatt godt i mot av både publikum, festivaljuryer og kritikere. Deltakelsen på Berlinale var nok en fjær i hatten for teamet bak She-Pack, inkludert regissør Fanny Ovesen. Hun forteller om da hun fikk den utrolige beskjeden:

- Jeg satt på bussen med lyddesigner Anna Nilsson da jeg leste e-posten. Jeg skrev med én gang til teamet fra filmskolen at vi får "internasjonal premiere på fuckings Berlinale" og at det er "hemmelig". Deretter ringte vi produsent Lotte Sandbu på høyttaler og jublet hemningsløst.

She-Pack ble vist i programmet Kplus, som ifølge Berlinalen selv samler ”filmer som tar unge mennesker på alvor i sine fortellinger og i sitt filmspråk”. Programmet er en del av Berlinalens ”Generation”-seksjon med filmer for barn og unge, og Kplus retter seg mot barn opp til 14 år.

- Vi fikk mange morsomme reaksjoner fra barna etter visningene! Barna spurte meg blant annet "hvorfor har du laget en så pervers film?" og "hvorfor fremstiller du barn så destruktive?" Det hele var veldig morsomt. Da vi laget filmen, rettet vi den ikke egentlig mot barn, men heller mot en målgruppe av voksne og unge voksne. Imidlertid tror jeg at barna rives med av filmens dramatiske og emosjonelle motor, mens voksne forhåpentligvis kan få noe intellektuelt og politisk ut av den.

Hvilke reaksjoner har du så fått fra voksne publikummere? - Det virker som mange opplever uforutsigbarhet og ubehag, fordi jentenes unge alder får en til å pendle mellom å oppleve dem som uskyldige og skremmende. Vi har forsøkt å unngå moralisering til slutt, og jeg tror det gjør at publikum ofte deles i to grupper: Én som tolker filmen som en ren ”Fluenes herre”-fortelling og én som mener det handler om frigjøring. Jeg får følelsen av at kvinner i enda større grad enn menn lener seg mot det siste, kanskje fordi mange kjenner igjen seg i karakterene og har savnet å se jenter i slike roller på film.

Hvor går reisen for filmen videre? Den skal vises på Aspen Shortsfest nå i april, før turen går videre til en stor europeisk filmfestival jeg ikke kan røpe ennå. I tillegg skal den vises på to barnefilmfestivaler, så det er fett! Jeg tror Berlinale var et godt startpunkt som ga filmen god oppmerksomhet før en internasjonal festivalrunde. Det er flere festivaler som har bedt om en screener bare fordi de så den i programmet, så det lover godt. Jeg har også søkt med filmen til Den kulturelle skolesekken, og håper å få muligheten til å reise rundt i Norge og bruke den som grunnlag for diskusjon med skolebarn.

Eksamensfilmens suksess på festivaler har bidratt til å gi Fanny en kjempestart på karrieren som regissør. Under et år etter avsluttet skolegang ved Den norske filmskolen er hun i gang med sitt drømmeprosjekt.

- Jeg skriver for tiden på min første spillefilm. Den produseres av B-Reel Films i Stockholm, og vi sikter mot premiere i 2021. Filmen er en road movie gjennom Europa som foregår i et couch surfing-miljø og er basert på noe jeg opplevde da jeg backpacket som 19-åring. Etter Berlinalen dro jeg og couch surfet fra Berlin via Warszawa til Praha, strekningen hvor filmen utspiller seg, for å se etter miljøer og møte rare folk som kunne inspirere meg til å skrive. Ganske bra researchtur!

She-Pack og andre eksamensfilmer fra Den norske filmskolen kan nå ses i sin helhet i NRKs nettspiller.

Artikkel publisert kl. 08:39 den 21.03.2019

Fanny Medium

Fanny Ovesen

Registudent kull 10 (2015-2018)


Siste artikler

Etter lørdag pris i Cannes Olivier Vigerie Juliette Osdoit Maeva Benaiche

Prisdryss i Cannes til tidligere studenter ved filmskolen

Tidligere masterstudent Liv Mari Ulla Mortensen vant prisen for beste kortformatserie for "Etter lørdag" i Cannes med et team fylt med filmskolealumni. BFA-alumni og serieskaper Izer Aliu vant to priser for NRK-serien "Jordbrukerne".

Cecilie Levy

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Stipendiat og manusforfatter Cecilie Levy er blitt tatt ut til IDFA DocLab Forum med VR-prosjektet "Finding Frida". Prosjektet blir produsert av Bjørn-Morten Nerland for Stargate Media og er støttet av Filmskolens Center of Excellence CEFIMA.

Ar cafe presentation slide 02 M Vtransparent

Artistic Research Café - Oct 25th 2021: VIPROS

Challenges and opportunities of Virtual Production: Troels Linde shares key lessons learned in the VIPROS project. On site + Online event: Monday, Oct 25 --- 2:00 PM

Liv Mari Mortensen Fotocredit Hanne Lovise Skartveit

“På masterstudiet fikk jeg tid til å utforske filmspråket og dykke inn i egen stemme”

Liv Mari Ulla Mortensen gikk ut av Filmskolens master i seriell fortelling sommeren 2020. Et år senere debuterte hun som serieskaper med “Etter lørdag”. Nå er serien tatt ut til den prestisjefylte internasjonale tv-seriefestivalen i Cannes. Serieskaperen og regissøren forteller her om den kreative prosessen og hvordan hun begynte å utforske seriens visuelle uttrykk mens hun gikk på masterstudiet.

Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Åpen Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin

Produksjonsdesigner Uli Hanisch gjester Filmskolen i forbindelse med Seriedagene i Oslo. Fredag 1. oktober kl 13 kommer han til Filmskolen på Myrens Verksted for snakke om den populære neo-noir serien Babylon Berlin.

Produsentkurs

Nytt kurs for produsenter

Kurs for produsenter med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.