Lone Wolves

Slik bygges en verden tilpasset Virtual Reality

- The Norwegian Film School will continue to experiment, slik avsluttet Nadja Lipsyc sitt innlegg til rundt 150 deltakere fra filmskoler verden over under årskongressen til filmorganisasjonen CILECT.

Stipendiat fra Filmskolen, Nadja Lipsyc, presenterte Virtual Reality-prosjektet «Lone Wolves Stick Together» til et internasjonalt publikum under årskongressen til filmskoleorganisasjonen CILECT. Der var rundt 150 lærere og filmskoleledere samlet for å diskutere nye og tradisjonelle former for dramaturgi, og hvordan vi utdanner våre studenter til å arbeide med det. Kongressen var lagt til Moskva og Garasimov Institute of Cinematography, verdens første statlige filmskole, i anledning deres 100-årsjubileum. I diskusjonen som fulgte etter Lipsycs presentasjon i Moskva fikk hun mye støtte, ikke minst for grepet med å gi lydstudentene en såpass ledende rolle.

-Eksperimentet i Filmskolens studioer var en viktig milepæl i prosjektets utvikling, og mange i rommet på CILECT kongressen viste begeistring over installasjonen og den utradisjonelle tilnærmingen til prosjektet, sier Fredrik Graver, leder for CEFIMA.

«Lone Wolves Stick Together» er en fortelling som både eksisterer som en fysisk innstallasjon og et VR-prosjekt. Den er inspirert av filmen Stalker av Tarkovsky (1979) og narrativet følger en ekspedisjon hvis skjebne bestemmes av deltagerne i rollespillet. Lone Wolf blander teknikker fra «immersive theater», tradisjonelle spill og rollespill for å veilede og motivere deltagerne til interaksjon. Lone Wolf er et resultat av samarbeid mellom Lipsyc og studentene fra Filmskolens bachelorstudenter (kull 11) i produksjonsdesign og lyddesign, høstsemesteret 2018. Samarbeidet gikk ut på å bygge et fysisk miljø («world building») i skolens studio som kan huse et rollespill (LARP).

I presentasjonen fortalte Lipsyc om sitt arbeid med studentene og deres lærere, og reflekterte over hvordan studentene som deltok i prosjektet fikk nytt innblikk i eget virke som skaper og kunstner. Dette skjedde gjennom den utradisjonelle måten Lipsyc organiserte det tverrfaglige prosjektet på, ved å la lyddesignerne og produksjonsdesignere være ansvarlige kunstneriske ledere for prosjektet. Til forskjell fra tradisjonell film og tv-produksjon, hvor for eksempel mye av lydarbeidet foregår i etterarbeidet, fikk lyddesign en fremtredende rolle i den skapende prosessen. Lærer ved lyddesign på Filmskolen i Lillehammer, Carl Svensson, mener slike organisatoriske omstruktureringer gir gode muligheter for læring og påpeker at man noen ganger må gå utenfor det tradisjonelle hierarkiet i film og tv-produksjoner for å kunne reflektere over dets fordeler og ulemper.

For å understreke friheten og ansvaret dette innebærer lot de studentene selv tar føringen helt fra start forteller hovedlærer for produksjonsdesign, Siri Langdalen.

- Vi ønsket å utforske konseptet «world building» med produksjons-design studentene, ved å la de få tilgang til et tomt studio og bygge noe helt fra bunn sammen med lyddesignerne, forteller Langdalen.

-Tiden vi lever i og teknologien vi har tilgang på gjør det virkelig spennende å eksperimentere med andre medier fremfor vanlige filmer, fortsetter hun.


Det som gjenstår nå for Lipsyc er å skape denne opplevelsen som en interaktiv VR installasjon.

Lw Nadja

Stipendiat Nadja Lipsyc som ulv i rollespillet Lone Wolves Stick Together

Stalker P

Lone Wolves Stick Together er inspirert av Tarkovskys Stalker

Bilder av Kjell Vassdal fra scenografien til Lone Wolves Stick Together

Lw Nadja

Stipendiat Nadja Lipsyc som ulv i rollespillet Lone Wolves Stick Together

Stalker P

Lone Wolves Stick Together er inspirert av Tarkovskys Stalker


Siste artikler

Etter lørdag pris i Cannes Olivier Vigerie Juliette Osdoit Maeva Benaiche

Prisdryss i Cannes til tidligere studenter ved filmskolen

Tidligere masterstudent Liv Mari Ulla Mortensen vant prisen for beste kortformatserie for "Etter lørdag" i Cannes med et team fylt med filmskolealumni. BFA-alumni og serieskaper Izer Aliu vant to priser for NRK-serien "Jordbrukerne".

Cecilie Levy

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Stipendiat og manusforfatter Cecilie Levy er blitt tatt ut til IDFA DocLab Forum med VR-prosjektet "Finding Frida". Prosjektet blir produsert av Bjørn-Morten Nerland for Stargate Media og er støttet av Filmskolens Center of Excellence CEFIMA.

Ar cafe presentation slide 02 M Vtransparent

Artistic Research Café - Oct 25th 2021: VIPROS

Challenges and opportunities of Virtual Production: Troels Linde shares key lessons learned in the VIPROS project. On site + Online event: Monday, Oct 25 --- 2:00 PM

Liv Mari Mortensen Fotocredit Hanne Lovise Skartveit

“På masterstudiet fikk jeg tid til å utforske filmspråket og dykke inn i egen stemme”

Liv Mari Ulla Mortensen gikk ut av Filmskolens master i seriell fortelling sommeren 2020. Et år senere debuterte hun som serieskaper med “Etter lørdag”. Nå er serien tatt ut til den prestisjefylte internasjonale tv-seriefestivalen i Cannes. Serieskaperen og regissøren forteller her om den kreative prosessen og hvordan hun begynte å utforske seriens visuelle uttrykk mens hun gikk på masterstudiet.

Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Åpen Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin

Produksjonsdesigner Uli Hanisch gjester Filmskolen i forbindelse med Seriedagene i Oslo. Fredag 1. oktober kl 13 kommer han til Filmskolen på Myrens Verksted for snakke om den populære neo-noir serien Babylon Berlin.

Produsentkurs

Nytt kurs for produsenter

Kurs for produsenter med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.