Brwa Vahabpour Fanny Ovesen Teresia Fant┬® Nftvf Torleif Hauge

Foto: Torleif Hauge, Nordisk film & TV fond

Tekst: Tor M. Roaldseth

Studenter fra Filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Avgangsstudenter fra Den norske filmskolen gjorde storeslem under Nordic Talents pitchekonkurranse i København. Blant 15 utvalgte sterke pitcher utmerket Filmskolen seg allerede ved å levere fem av disse. Gratulerer alle sammen!

Til årets Nordic Talents var det påmeldt 45 pitcher der 15 av disse nådde opp til konkurransen. Blant disse 15 sterke pitchene utmerket Filmskolen seg allerede ved å levere fem av disse. Når juryen for få minutter siden presenterte resultatet fikk både Brwa Vahabpour og Teresia Fant juryens special mention og 50 000 Kroner for prosjektene 'Silence' og 'Stories from the shower'. Så ventet vi alle i spenning før juryen hentet opp Fanny Ovesen som fikk hovedprisen på 250 000 kroner for prosjektet 'Laura'. Tre norske nyutdannede filmskapere på seierspallen i København – så utrolig fortjent og så utrolig gøy. Gratulerer alle sammen! Og også til Filip, Mads og Ernst som leverte svært sterke pitcher i en pitchekonkurranse som dette året holdt høyt nivå.

Nordic Talents er en pitchekonkurranse arrangert av Nordisk film & TV fond for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene. I tillegg er det en mulighet for de uteksaminerte studentene å treffe produsenter, finansiører og øvrige fra den nordiske filmbransjen. Konkurransen består i å presentere pitcher for en internasjonal jury med en langfilm, TV-serie, dokumentar eller en animasjonsfilm. I 2016 mottok de tidligere manusstudentene Kjersti Wøien Håland og Harald Mæle jr. Special Mention for sin pitch av en TV-serie. I dag kan du se resultatet av samarbeidet til disse to tidligere studentene på NRK TV med serien 'Lovleg'.

I tillegg til de tre som vant priser var også Dan Johan Filip Svensson, Ernst de Geer og Mads Stegger nominert med sine pitcher.

Filmskolen gratulerer alle deltakere og venter spent på når de realiserte prosjektene vil bli vist på TV og kino!

Fanny Ovesen┬® Nftvf Torleif Hauge

Fanny Ovesen ble tildelt hovedprisen med pitch av filmprosjektet 'Laura'.

Den internasjonale juryen begrunnet avgjørelsen slik, "We award the top prize to a filmmaker who we think has demonstrated huge talent with a very strong graduation film. We’re confident she has a clear vision of the story she wants to tell, and we can’t wait to see how she explores the complex themes of victimization and blame, and truth and memory."

Brwa Vahabpour ┬® Nftvf Torleif Hauge

Brwa Vahabpour ble tildelt 1st Special Mention med pitch av spillefilmen 'Silence'.

"In a village In Kurdistan lives, Maria (8) on a farm with her parents, five siblings and many animals. Maria has a striking singing voice and often performs in front of big crowds. One day she catches a seemingly harmless fever. For three weeks Maria suffers from pain and the fewer eventually infects her ear and takes away her ability to hear."

Teresia Fant┬® Nftvf Torleif Hauge

Teresia Fant ble tildelt 2nd Special Mention for sin pitch av dokumentaren 'Stories from the Shower'

"After and before PE, students gather in rooms, to change clothes, shower and put clothes back on. But something happens when young people gather, expected to be in their most their most vulnerable element; their own naked body."

Fanny Ovesen┬® Nftvf Torleif Hauge

Fanny Ovesen ble tildelt hovedprisen med pitch av filmprosjektet 'Laura'.

Brwa Vahabpour ┬® Nftvf Torleif Hauge

Teresia Fant┬® Nftvf Torleif Hauge

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.