Dsc02386

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Storfint besøk

Da den fire ganger Oscar-nominerte filmfotografen Bruno Delbonnel, som er mest kjent for filmer som "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", "Inside Llewyn Davis" og "Harry Potter og Halvblodsprinsen" gjestet Den norske filmskolen, var det ikke helt uten ærefrykt fra studentenes side. 

Det var knyttet store forventninger til besøket, og det med god grunn. Bruno Delbonnel er en av verdens mest ettertraktede filmfotografer, spesielt kjent for sin stiliserte fargepalett hvor bildene får et helt spesielt gul -og grønntoneskjær. Scenografistudent Hallvard Hellem var blant dem som gledet seg til besøket:

 

- Jeg gledet meg veldig til å høre om hvordan en så profilert fotograf jobber med en produksjonsdesigner, samt lære hvordan vi kan få best mulig samarbeid med våre egne fotografer. Opplegget hans ville dessuten være en fin intro til farge-workshopen som scenografi og foto skal ha senere denne våren.

 

Delbonnel har fotografert filmer som "Across the Universe", "Big Eyes" og "Faust", men er kanskje mest kjent for "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", en film han forøvrig er gått lei av å snakke om. Han er desto mer interessert i å diskutere filmfotofaget, noe studentene dro nytte av.

 

På workshopens første dag fokuserte Delbonnel på hvordan fotografer og scenografer bør samarbeide om det visuelle uttrykket, og han ville øke bevisstheten rundt hvordan ulikt lys påvirker hvordan farger blir seende ut i scenografien. Han fortalte om hvordan han bruker musikk og abstrakt kunst som inspirasjonskilder i sitt arbeid framfor å se på stillbilder fra andre filmer. Han nevnte imidlertid et knippe filmer som hadde inspirert ham gjennom årene: "Rashomon", "Harakiri", "The Music Room", "Persona" og alt av Tarkovskij.

Neste dag jobbet studentene med lyssetting og scenografi i studio under veiledning av Delbonnel. Fotografene lyssatte selv med innspill fra den franske mesteren. Besøket ble avsluttet med en åpen masterclass og Q&A på Filmens hus i Oslo. Fotostudent Jan Bastian Marthinsen var svært fornøyd med workshopen:

 

- Dette var en ekstremt inspirerende kick-start på det nye året. Jeg fikk umiddelbart lyst til å gå ut og filme, teste og lære mer. Opplevelsen har gitt meg en større nysgjerrighet for faget.

 

Delbonnel er utdannet filosof og hadde mange interessante refleksjoner rundt film, og han rådet studentene til å stole på egne instinkter og kulturelle inntrykk, leke med form og dyrke en personlig stil.  

Bruno Delbonnel er for tiden aktuell på kino med «Darkest Hour», et biografisk krigsdrama om Winston Churchill. Delbonnels fotoarbeid på filmen har gitt ham hans femte Oscar-nominasjon, og kanskje er det den filosoferende franskmannen som mottar gullstatuetten i år.

Dsc02420

Bruno Delbonnel inne i dekken studentene hadde forberedt før han kom på besøk.

Dsc02420

Bruno Delbonnel inne i dekken studentene hadde forberedt før han kom på besøk.


Siste artikler

Human Flow23

Human Flow: Masterclass i postproduksjon

I mars inviterte den Den Danske filmskolen, Norsk filmlydforening og Den norske filmskolen til Masterclass om postproduksjonen på dokumentarfilmen «Human flow». Masterclassen startet med en eksklusiv visning av filmen i Dolby Atmos i Lillehammer kino.

Poppe Masterclass

Masterclass med Erik Poppe

Den norske filmskolen arrangerte i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Erik Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren.

Kv Dsc 9451

Ærespris til Kjell Vassdal

Filmfotograf og professor i foto ved Den norske filmskolen, Kjell Vassdal, mottok denne uken Foreningen Norske Filmfotografers ærespris. Ifølge juryen ble prisen i år tildelt en bauta i norsk filmfoto.

Teresia

Den norske filmskolens studenter gjestet filmfestivalen i Gøteborg

Gøteborg filmfestival samlet også i år filmer og filmfolk fra hele verden. Mens studentproduksjoner fra Den norske filmskolen ble vist, tok studenter fra manus, regi og produsentlinjen ved skolen turen for å la seg inspirere og knytte kontakter.

11

Åpning av nytt senter

I dag åpnet Den norske filmskolen sitt nye senter for fremragende utdanning, CEFIMA.

Dsc018981

Scenografer i kreativ utfoldelse

For Den norske filmskolens studenter er felles produksjonsøvelser, også kalt penneprøver, en stor del av studieforløpet. Øvelsene øker i vanskelighetsgrad og kompleksitet i løpet av studieforløpet. I denne øvelsen sto to tomme studioer til disposisjon. Hvordan løste kull 11 det?