Poppe Masterclass

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Masterclass med Erik Poppe

Som Robert Bresson sa: ”Gjør det som uten deg ikke ville blitt fortalt, synlig”. Slik åpnet Erik Poppe sin masterclass på Den norske filmskolen, der han fortalte om sine erfaringer fra arbeidet med den mye omtalte kinoaktuelle filmen ”Utøya 22. juli”.

For 20 år siden debuterte Erik Poppe som spillefilmregissør med ”Schpaa”, og i dag er han en av Norges mest anerkjente regissører med suksesser som ”Hawaii, Oslo” og ”Kongens nei” i filmografien. Poppe beskrives som en modig filmskaper som våger å takle tunge, mellommenneskelige tema, noe han beviser til gagns med filmene han er aktuell med i år: Dokumentaren ”Per Fugelli – siste resept” og den virkelighetsbaserte fiksjonsfilmen ”Utøya 22. juli”.

Den norske filmskolen arrangerte derfor i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

De unge filmskaperne hadde nok av spørsmål om filmen i den etterfølgende seansen, som ble moderert av filmskolens dekan, Karin Julsrud. Poppe fortalte om tankene han gjorde seg før han gjøv løs på sitt til nå vanskeligste prosjekt, å filmatisere massakren på Utøya. Bak avgjørelsen lå flere møter med politiet, overlevende og støttegrupper, som alle ga ham grønt lys. Poppe ville lage filmen som et svar på endringer i den offentlige samtalen, det politiske klimaet og dekningen av terroren de siste årene. Han ville sette fokuset tilbake på ofrenes opplevelse, og filmen er basert på utallige intervjuer med overlevende.

Et annet viktig aspekt ved filmen som forsamlingen hadde mange spørsmål om, var det filmkunstneriske grepet å la filmen utspille seg i én tagning. Poppe la vekt på sitt ønske om å skildre den lange ventetiden slik ungdommene opplevde den. Han fortalte også om de omfattende forberedelsene med skuespillerne og den tekniske staben for å klare opptaket. De hadde fem innspillingsdager med kun ett forsøk per dag. Det fjerde forsøket ble valgt til den ferdige filmen. Til slutt rådet Poppe de unge filmskaperne i salen til å bruke hverandre mest mulig som kritikere og støttespillere i sin prosess, samt holde testvisninger med spørsmål til publikum for hver nye film man lager.

Les mer om filmen "Utøya 22. juli" og finn visningstidspunkt på nettsidene til Filmweb


Siste artikler

Håkon Sunniva FB

Møt prisbelønte filmskapere fra kull 12 på veien fra kort- til spillefilm

28. september kan du møte regissør Håkon Anton Olavsen og manusforfatter Sunniva Kviteberg fra kull 12 som startet sitt kreative samarbeid med eksamensfilmen "Superdupermegagigasingel" og nå utvikler prosjektet videre som spillefilmen "Titanic Club".

Feiring 25 år8

Filmskolen feirer 25-år på Lillehammer 29.-30. november

I høst er det 25 år siden filmskolen åpnet dørene og kull 1 startet på Lillehammer! Vi feirer med fest og to dager med faglige diskusjoner rundt filmutdanning og talentutvikling, dagens filmlandskap og norsk films fremtid. Hold av datoene 29.-30. november og følg med på våre nettsider for programslipp!

Nordic talents special mention prize outside

Studenter fra Filmskolen vant pris under Nordic Talents

Filmskolens avgangsstudenter på bachelor Sunniva Kviteberg og Håkon Olav Antonsen vant pris under Nordic Talents pitchekonkurranse i København.

KLASSEBILDE MASTER web

Lykke til videre masterkull 3!

Den 15. juni sa vi farvel og på gjensyn til filmskolens tredje masterkull. Legg merke til denne gjengen - vi forventer å få høre mer fra dem fremover!

V1 0003 Kull4 Waad

Waad Amer fra kull 12 er fersk masterstudent i visuell design

Waad Amer gikk rett fra produksjonsdesignlinjen på bachelorprogrammet (kull 12) til visuell design på masterprogrammet (kull 4). 

SIRI 1talerifokus1 1605

Produksjonsdesigner Siri Langdalen ansatt i fast stilling

Professor Siri Langdalen går som den første faglig ansatte inn i en fast stilling på filmskolen etter endt åremål. Hun er fagansvarlig for visuell design på master og er også involvert i bachelorprogrammet.