Foto og tekst: Trude Lindland

Åpning av nytt senter

I november 2016 fikk Den norske filmskolen (DNF) tildelt midler fra NOKUT til utviklingen av et nytt senter, Center for Excellence in Film and Interactive Media Arts (CEFIMA). I dag var det storstilt åpning av senteret.

Etter åpningstaler fra rektor ved HINN, Kathrine Skretting, og Dekan ved DNF, Karin Julsrud, introduserte leder for CEFIMA, Fredrik Graver, hovedtaler Jannicke Mikkelsen.

Jannicke Mikkelsen

Jannicke Mikkelsen(FNF) holdt foredrag om sitt virke som VR-regissør og filmfotograf.

Mikkelsen, FNF (Foreningen Norske Filmfotografer), er en prisvinnende VR- filmregissør og filmfotograf med base i London. Hun er internasjonalt kjent for sitt samarbeide med den nårværende vokalisten i bandet Queen, Adam Lambert, og deres prisvinnende Virtual Reality film "VR The Champions". Filmen er den første i sitt slag - et liveopptak filmet i 360 graders 3D.  Mikkelsen omtales av bransjen som « One of Norway’s most influential women in tech of 2017”

Jannicke Mikkelsen holdt et underholdene og spennende innlegg hvor hun fortalte om sitt arbeid og veien dit hvor hun er i dag. Hun hadde dette å si om DNF og CEFIMA;

- Jeg synes det er kjempespennende at DNF satser på VR, det er spenstig gjort av skolen. Jeg tror at VR utvikler seg. Vi får hologram, AR (augmented reality) og MR (mix reality) for å nevne noe. Alt dette kommer til å spille en stor rolle i livene våre fremover.Vi kommer til å bruke det kan bruke det i dagligdagse ting og i spillutviklingen, men jeg tror ikke det er så mange personer som har klart å bruke det som et narrativt fortellerelement, og det er der vi trenger kunnskap og kunstnerne til å jobbe med de nye materialene og ikke bare låse seg til filmformatet og det flate lerretet.

Det nye som kommer nå er kino med LED –skjermer og det må filmskapere også være bevisst på for det forandrer hvordan du forteller historien din billedmessig. Det er kjempefint at filmskolen nå er forut for teknologien og tidlig ute slik at studentene raskt kan forstå hva de kan jobbe med og har prøvd å føle litt på utfordringene før de møter dem i det virkelige livet, sier Mikkelsen.

CEFIMA sine stipendiater, Cecilie Levy og Nadja Lipsyc, presenterte også sine prosjekter, som begge skal se på bruken av VR i den narrative fortellingen.

Les mer om stipendiatprosjektene

Jannicke Mikkelsen sammen med senterleder Fredrik Graver

Jannicke Mikkelsen

Jannicke Mikkelsen sammen med senterleder Fredrik Graver

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.