Image042

Foto: Kjell Vassdal

Tekst: Trude Lindland

Ærespris til Kjell Vassdal

Filmfotograf og professor i foto ved Den norske filmskolen, Kjell Vassdal, mottok denne uken Foreningen Norske Filmfotografers ærespris. Ifølge juryen ble prisen i år tildelt en bauta i norsk filmfoto.  

-  Det er selvfølgelig veldig hyggelig, sier Kjell Vassdal. Det var både gamle kollegaer og tidligere studenter som var til stede og som var med å feiret meg. Det er selvfølgelig en stor anerkjennelse av mitt liv som filmfotograf.

Kjell har vært tilknyttet Den norske filmskolen som gjestelærer siden oppstarten av skolen, og har vært ansatt  som professor og hovedlærer ved fotolinjen siden 2009. I tillegg til sitt arbeid for Dnf har han skutt over 30 spillefilmer, 60 kortfilmer og godt over 350 reklamefilmer.

Det er litt av en mengde produksjoner, Kjell – hva er det som driver deg?

Nei, si det. Ballen har bare rullet etter at jeg studerte i Volda, så fra midten av syttitallet og frem til 1996 kan jeg ikke huske å ha hatt en eneste fridag. Da tok jeg meg et halvt år fri. Etter det har jeg igjen jobbet med mange spennende prosjekter.

Det hele startet med at jeg ville bli kunstmaler og jeg tok noen kurs i tegning ved siden av ungdomsskolen. I semester 2 av tegnekurset handlet det om animasjon og reklame, jeg brukte derfor alle konfirmasjonspengene mine på et Super 8 kamera som kunne ta enkeltbilder. Jeg skjønte raskt at animasjon var vanvittig mye jobb. Derfor startet jeg å filme andre ting og ble bitt av basillen og da bestemte jeg meg for å bli filmfotograf.

Jeg har en stor fasinasjon for bilder, film og historiefortelling. Og selv om jeg har tatt veldig mange stillbilder opp igjennom årene, er det likevel det levende bildet som tiltrekker meg. Og å få fortelle historier med levende bilder. Nå kan jeg ikke tenke meg å holde på med noe annet enn dette.

Dessuten er jeg jo en gammel sirkushest som kjeder meg veldig fort og trenger å ha nok å gjøre. 

Image021

Kjell Vassdal under innspillingen av "Mio, min Mio"

Det er flere av kollegaene dine som roser deg både for din styrke og kvaliteter som filmfotograf, men også som medmenneske og dine personlige egenskaper. Hva slags filmfotograf er du og hvordan benytter du nettopp din personlighet i jobbsammenheng?

Jeg er nok en utpreget teamarbeider. Jeg er ikke så flink til å drive frem egne prosjekter, men jeg føler at det å være en del av noe større, at vi er flere som jobber sammen og drar lasset i den samme retningen. Det får meg til å føle glede og da blir jeg stolt når vi, teamet, har fått til dette sammen.

Intuisjonen min har hele tiden vært mitt viktigste verktøy.  Det er det filmarbeid egentlig handler om for meg, å benytte meg av den. I tillegg er jeg et åpent menneske og liker å treffe folk og jeg har ofte blitt positivt overrasket over hva slags kunnskap og egenskaper folk faktisk har i seg når man lærer nye mennesker å kjenne. Samtidig er jeg egentlig veldig beskjeden og har litt trøbbel med å ta kontakt, men når jeg føler meg trygg og føler en god kjemi med dem jeg jobber sammen med, da går ting av seg selv.

 Du er en populær lærer som har veldig god kontakt med både dine nåværende studenter og tidligere studenter her ved skolen. Hva har vært viktig for deg som underviser og formidler av faget ditt?

Jeg føler meg ikke som noen lærer, egentlig. Jeg er mest interessert i å diskutere prosjektene med folk, som i dette tilfelle er studenter. De trenger jo råd og veiledning og det synes jeg det er hyggelig å kunne bidra med. Det er morsomt å kunne dele erfaring med studenter, samtidig opplever jeg sjøl at jeg får noe igjen for det, og at jeg har lært veldig mye fordi jeg blir utfordret på forskjellige plan og det synes jeg er veldig spennende. Samtidig har det vært viktig for meg å være med å utvikle studiet med det digitale etterarbeidet vi har fått i stand.

Mattias Pollak, tidligere fotostudent ved Dnf sier dette om sin tidligere fotolærer

Jeg er utrolig takknemlig for alt det engasjement og støtte Kjell har vist oss studenter ved fotolinjen. Uansett hvor vanvittige ideer vi hadde, så ble vi som studenter alltid tatt på alvor. Det ga en trygghet, og det har hjulpet meg til å utvikle meg som filmfotograf, og å tørre å ta modige valg. En ting som er veldig tydelig er Kjells kjærlighet til bildefortellingen. Det var luksus å få oppfølging fra en som besitter den tekniske kunnskapen og samtidig har et unikt øye for historien.

Jeg blir også inspirert av den roen Kjell utstråler. Hver eneste dag på innspilling strever jeg nå selv etter å finne den roen og konsentrasjonen. Jeg har et godt stykke igjen, men i filmskoletiden fikk jeg uvurderlige verktøy til å utvikle meg videre som fotograf. Det er vi svært takknemlige for, Kjell.  

Kv Dsc 0879

Kjell Vassdal under innspilling av den prisbelønnede filmen "El Classico"

Hva skal du holde på med i tida fremover – har du noen spennende prosjekter på gang? 

I tillegg til å undervise ved filmskolen jobber jeg fortsatt sammen med regissøren for "El Clasico", Halkawt Mustafa. Vi har tre spennende spillefilmer på gang, samt en dokumentarfilm. I tillegg er jeg involvert i en annen spillefilm, så det er nok å gjøre i tida som kommer også.

Image021

Kjell Vassdal under innspillingen av "Mio, min Mio"

Kv Dsc 0879

Kjell Vassdal under innspilling av den prisbelønnede filmen "El Classico"


Siste artikler

Masterclass med Erik Poppe

Den norske filmskolen arrangerte i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Erik Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren. Dagen startet på Lillehammer kino med en spesialvisning av ”Utøya 22. juli”, som var en sterk opplevelse for de frammøtte. Stillheten var øredøvende i salen gjennom hele rulleteksten.

Teresia

Den norske filmskolens studenter gjestet filmfestivalen i Gøteborg

Gøteborg filmfestival samlet også i år filmer og filmfolk fra hele verden. Mens studentproduksjoner fra Den norske filmskolen ble vist, tok studenter fra manus, regi og produsentlinjen ved skolen turen for å la seg inspirere og knytte kontakter.

Dsc02434

Storfint besøk

Da den fire ganger Oscar-nominerte filmfotografen Bruno Delbonnel, som er mest kjent for filmer som "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", "Inside Llewyn Davis" og "Harry Potter og Halvblodsprinsen" gjestet Den norske filmskolen, var det ikke helt uten ærefrykt fra studentenes side.

11

Åpning av nytt senter

I dag åpnet Den norske filmskolen sitt nye senter for fremragende utdanning, CEFIMA.

Dsc018981

Scenografer i kreativ utfoldelse

For Den norske filmskolens studenter er felles produksjonsøvelser, også kalt penneprøver, en stor del av studieforløpet. Øvelsene øker i vanskelighetsgrad og kompleksitet i løpet av studieforløpet. I denne øvelsen sto to tomme studioer til disposisjon. Hvordan løste kull 11 det?

Trond Morten Venaasen 03

Pris til lokal manusforfatter

Da Filminvest og Østnorsk filmsenter inviterte til prisutdeling i Lillehammer kino, delte Den norske filmskolen ut sin ærespris for første gang. Prisen fremhever en filmskaper som har blitt boende i Lillehammer, og som samtidig har bygget opp en imponerende karriere og dermed også bidratt til å bygge opp et sterkt filmmiljø i innlandet.