Dsc01935

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Scenografer i kreativ utfoldelse

I begynnelsen av november startet kull 11 på sin tredje penneprøve (PP3) på Den norske filmskolen. Studentenes oppgave var å lage en scene på maks fire minutter, som presenterer hovedkarakteren i en tenkt spillefilm.   

Scenen handler om et jobbintervju, der publikum blir kjent med karakteren, mens han eller hun må overbevise en arbeidsgiver om få den ledige stillingen. Jobbintervjusituasjonen  brukes ofte for å tegne opp karakteren på en effektiv måte tidlig i en film, for eksempel i "Taxi Driver" der vi observerer Travis Bickle når han intervjues til jobben som taxisjåfør. 
Regissørene på kullet kom med idé for setting og karakter, og samarbeidet deretter med manusstudentene om manus for scenen og synopsis for langfilmen.

Nye utfordringer for scenografistudentene

Etter to mindre penneprøver med enkel produksjon, fikk studentene denne gang større spillerom. I stedet for å streve med en nervøs manusforfatter foran kamera, fikk regissørene denne gang jobbe med profesjonelle skuespillere. Fotografene fikk fråtse i skolens utstyrspark, mens scenografene endelig fikk boltre seg i skolens to studioer. For sistnevnte linje var PP3 en ilddåp, fordi studentene skulle lære mye på kort tid. Hovedlærer på scenografi, Siri Langdalen, forteller:

- Penneprøven startet som en oppgave der scenografene skulle lære seg å bygge i studio. De bygde to pre-fabrikkerte rom som manus og regi senere måtte tilpasse sine historier til. Tre grupper skulle filme i hvert rom, så hver omrigg ga rommet en ny og spennende dekorasjon, avhengig av den nye historien. Begrensningene gjør studioarbeidet ekstra lærerikt; man må tenke på lyssetting, backdrops, funksjonalitet for staben og mye mer.

Scenografene startet med et tomt studio. De satte opp vegger, vinduer, lister og stikkontakter, og lærte også flere dekorasjonsteknikker: Tapetsering, male tregulv, lage kunstig murvegg og patinering (å male ting for å gi dem en slitt look). Camilla Howalt, scenografistudent  i kull 11, forteller om opplevelsen:

- Det var mye håndverk, men det handlet også om hvordan man kan få noe til å se stort og fint ut med spesielle scenografitriks. Jeg hadde lite studioerfaring, så det var veldig lærerikt. Det var spennende å se innspillingsstaben jobbe i rommene man har forberedt, og det var en opplevelse å se dekorasjonen min komme til liv i monitoren på sett.

Howalts gruppe skulle filme en jobbintervjuscene som foregikk i kontoret til et telefonsex-firma. Hun utarbeidet et nøye konsept for hvordan hun ville at scenografien skulle være med å fortelle historien.

- Målet var å lage et rom som ikke var enkelt å definere ved første øyekast. Det skulle være et ukjent og sanselig sted som hadde noe litt ekkelt og ”off” ved seg. Jeg ville bruke mye tekstil, og jeg ville at man skulle føle og lukte rommet uten å kjenne dets funksjon.

Håndverk og kunstneriske evner er viktig

I tillegg til å lære håndverket, mener hovedlærer Siri Langdalen at det er viktig at scenografstudentene får brukt sine kunstneriske evner.

- Studentene skal få benytte sin visuelle sans. De skal ved endt utdannelse jobbe i forskjellige sammenhenger; fiksjonsfortelling, samtidskunst, utstillingsfilm, dokumentar med mer. Det er derfor viktig at de blir introdusert for mange aspekter ved scenografi. På de større oppgavene er det mer tradisjonelt, mens på PP3 ville vi eksperimentere og la scenografene komme inn tidlig i prosessen for å jobbe tett med regi og manus.

Med intens innspilling av seks scener vel overstått, tar studentene snart en velfortjent juleferie. Klipping, lydlegging, visuelle effekter og annet etterarbeid utføres i januar, og de ferdige scenene skal presenteres og evalueres i en intern visning på Lillehammer kino.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.


Siste artikler

Human Flow23

Human Flow: Masterclass i postproduksjon

I mars inviterte den Den Danske filmskolen, Norsk filmlydforening og Den norske filmskolen til Masterclass om postproduksjonen på dokumentarfilmen «Human flow». Masterclassen startet med en eksklusiv visning av filmen i Dolby Atmos i Lillehammer kino.

Poppe Masterclass

Masterclass med Erik Poppe

Den norske filmskolen arrangerte i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Erik Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren.

Kv Dsc 9451

Ærespris til Kjell Vassdal

Filmfotograf og professor i foto ved Den norske filmskolen, Kjell Vassdal, mottok denne uken Foreningen Norske Filmfotografers ærespris. Ifølge juryen ble prisen i år tildelt en bauta i norsk filmfoto.

Teresia

Den norske filmskolens studenter gjestet filmfestivalen i Gøteborg

Gøteborg filmfestival samlet også i år filmer og filmfolk fra hele verden. Mens studentproduksjoner fra Den norske filmskolen ble vist, tok studenter fra manus, regi og produsentlinjen ved skolen turen for å la seg inspirere og knytte kontakter.

Dsc02434

Storfint besøk

Da den fire ganger Oscar-nominerte filmfotografen Bruno Delbonnel, som er mest kjent for filmer som "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre", "Inside Llewyn Davis" og "Harry Potter og Halvblodsprinsen" gjestet Den norske filmskolen, var det ikke helt uten ærefrykt fra studentenes side.

11

Åpning av nytt senter

I dag åpnet Den norske filmskolen sitt nye senter for fremragende utdanning, CEFIMA.