Dsc01935

Foto: Jan Bastian Marthinsen

Tekst: Erik Ivar Sæther

Scenografer i kreativ utfoldelse

I begynnelsen av november startet kull 11 på sin tredje penneprøve (PP3) på Den norske filmskolen. Studentenes oppgave var å lage en scene på maks fire minutter, som presenterer hovedkarakteren i en tenkt spillefilm.

Scenen handler om et jobbintervju, der publikum blir kjent med karakteren, mens han eller hun må overbevise en arbeidsgiver om få den ledige stillingen. Jobbintervjusituasjonen  brukes ofte for å tegne opp karakteren på en effektiv måte tidlig i en film, for eksempel i "Taxi Driver" der vi observerer Travis Bickle når han intervjues til jobben som taxisjåfør.
Regissørene på kullet kom med idé for setting og karakter, og samarbeidet deretter med manusstudentene om manus for scenen og synopsis for langfilmen.

Nye utfordringer for scenografistudentene

Etter to mindre penneprøver med enkel produksjon, fikk studentene denne gang større spillerom. I stedet for å streve med en nervøs manusforfatter foran kamera, fikk regissørene denne gang jobbe med profesjonelle skuespillere. Fotografene fikk fråtse i skolens utstyrspark, mens scenografene endelig fikk boltre seg i skolens to studioer. For sistnevnte linje var PP3 en ilddåp, fordi studentene skulle lære mye på kort tid. Hovedlærer på scenografi, Siri Langdalen, forteller:

- Penneprøven startet som en oppgave der scenografene skulle lære seg å bygge i studio. De bygde to pre-fabrikkerte rom som manus og regi senere måtte tilpasse sine historier til. Tre grupper skulle filme i hvert rom, så hver omrigg ga rommet en ny og spennende dekorasjon, avhengig av den nye historien. Begrensningene gjør studioarbeidet ekstra lærerikt; man må tenke på lyssetting, backdrops, funksjonalitet for staben og mye mer.

Scenografene startet med et tomt studio. De satte opp vegger, vinduer, lister og stikkontakter, og lærte også flere dekorasjonsteknikker: Tapetsering, male tregulv, lage kunstig murvegg og patinering (å male ting for å gi dem en slitt look). Camilla Howalt, scenografistudent  i kull 11, forteller om opplevelsen:

- Det var mye håndverk, men det handlet også om hvordan man kan få noe til å se stort og fint ut med spesielle scenografitriks. Jeg hadde lite studioerfaring, så det var veldig lærerikt. Det var spennende å se innspillingsstaben jobbe i rommene man har forberedt, og det var en opplevelse å se dekorasjonen min komme til liv i monitoren på sett.

Howalts gruppe skulle filme en jobbintervjuscene som foregikk i kontoret til et telefonsex-firma. Hun utarbeidet et nøye konsept for hvordan hun ville at scenografien skulle være med å fortelle historien.

- Målet var å lage et rom som ikke var enkelt å definere ved første øyekast. Det skulle være et ukjent og sanselig sted som hadde noe litt ekkelt og ”off” ved seg. Jeg ville bruke mye tekstil, og jeg ville at man skulle føle og lukte rommet uten å kjenne dets funksjon.

Håndverk og kunstneriske evner er viktig

I tillegg til å lære håndverket, mener hovedlærer Siri Langdalen at det er viktig at scenografstudentene får brukt sine kunstneriske evner.

- Studentene skal få benytte sin visuelle sans. De skal ved endt utdannelse jobbe i forskjellige sammenhenger; fiksjonsfortelling, samtidskunst, utstillingsfilm, dokumentar med mer. Det er derfor viktig at de blir introdusert for mange aspekter ved scenografi. På de større oppgavene er det mer tradisjonelt, mens på PP3 ville vi eksperimentere og la scenografene komme inn tidlig i prosessen for å jobbe tett med regi og manus.

Med intens innspilling av seks scener vel overstått, tar studentene snart en velfortjent juleferie. Klipping, lydlegging, visuelle effekter og annet etterarbeid utføres i januar, og de ferdige scenene skal presenteres og evalueres i en intern visning på Lillehammer kino.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.

Dsc01988

Registudent Sunniva Kveum instruerer skuespillere under innspillingen av PP3.

Dsc018988

Fotostudent Kim-Andre Aspen diskuterer billedutsnitt med regissøren.

Dsc01957

Fotograf og lydstudent i tett samarbeid under opptak.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.