Mitt Lillehammer 3

Foto og tekst: Trude Lindland

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Allerede i den første oppgaven til det nye kullet på Den norske filmskolen går studenten inn i kjernen av det filmskapere jobber med, nemlig å fortelle troverdige historier. For hvordan skaper vi film som berører? Vi har snakket med regissør, Håvard Fandrem og hans team.

Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod.

Sårbarhetens styrke

Oppgaven har som vanlig begrensinger og denne oppgaven skal løses i løpet av fem dager med kun kamera og mikrofon som utstyr. Det er heller ikke tilgang til spesialeffekter og minimalt med etterarbeid.

-Vi må gjøre alt i kameraet så derfor forsøker vi å være litt smarte.  Vi vil samtidig gjerne få til at alle kan bidra med noe i gruppa. Da har vi valgt å bruke mye symbolikk og mange morsomme oppsett, forteller Håvard.

Hva handler denne filmen om?

-Vi har valgt en abstrakt tolkning av oppgaven, og denne lille filmen handler om en liten manns møte med det store maskineriet. Mannen føler seg liten og sårbar og dette kommer til utrykk på en litt spesiell måte.  Han må holde sin sårbarhet skjult for omgivelsene. Sårbarheten hans kommer til utrykk gjennom blod, derfor kan han ikke vise for andre at han blør.

Hvor mye likhet er det mellom den lille mannen og ditt møte med filmskolen?

-Satt på spissen, så ja, ganske likt.  Mitt møte med Lillehammer og filmskolen har ikke vært så ekstremt, men man er redd for å vise at man er sårbar og du møter et stort system hvor alle ser deg og da vil man ikke vise svakhet. Du vil helst oppfattes som sterk, så filmen treffer nok spikeren på hodet her.

Våre regissører skal skape karakterer med sårbarhet og fortelle historier om sårbare mennesker.

Kjell Vassdal er hovedlærer ved fotolinjen på skolen og er en av lærerne som har fulgt opp studentene gjennom denne øvelsen.

Hva tenker du om at studentene er redde for å vise sin sårbarhet? 

-Jeg vil tro alle mennesker er redde for å vise sin sårbarhet.  Vi jobber jo imidlertid med film og i film ønsker man å fremstille sårbarhet .  Våre regissører skal skape karakterer med blant annet sårbarhet som en del av sitt følelsesregister og fortelle historier om mennesker hvor publikum kan kjenne seg igjen i de følelsene disse menneskene har.  Filmskapere, og regissører spesielt, bruker ofte sin egen erfaring i sitt arbeide.  På den måten blir historiene mer troverdige og publikum kan lettere identifisere seg med karakterene i filmen.

 Hvordan kan man klare å snu det til sin fordel, at sårbarheten vår blir vår styrke?

-Jeg tror vel at man kan bli en mye tryggere og sterkere person dersom man våger å vise sårbarhet.  Viser man sårbarhet blir man i hvert fall en mer troverdig person, og en troverdig person blir en sterk person.  En regissør som våger å vise sin egen sårbarhet gjennom filmene han eller hun lager vil etter min mening lage mer troverdige filmer som berører publikum og det er jo det vi ønsker når vi forteller historier.


Siste artikler

Etter lørdag pris i Cannes Olivier Vigerie Juliette Osdoit Maeva Benaiche

Prisdryss i Cannes til tidligere studenter ved filmskolen

Tidligere masterstudent Liv Mari Ulla Mortensen vant prisen for beste kortformatserie for "Etter lørdag" i Cannes med et team fylt med filmskolealumni. BFA-alumni og serieskaper Izer Aliu vant to priser for NRK-serien "Jordbrukerne".

Cecilie Levy

Stipendiat Cecile Levys VR-prosjekt til IDFA DocLab Forum

Stipendiat og manusforfatter Cecilie Levy er blitt tatt ut til IDFA DocLab Forum med VR-prosjektet "Finding Frida". Prosjektet blir produsert av Bjørn-Morten Nerland for Stargate Media og er støttet av Filmskolens Center of Excellence CEFIMA.

Ar cafe presentation slide 02 M Vtransparent

Artistic Research Café - Oct 25th 2021: VIPROS

Challenges and opportunities of Virtual Production: Troels Linde shares key lessons learned in the VIPROS project. On site + Online event: Monday, Oct 25 --- 2:00 PM

Liv Mari Mortensen Fotocredit Hanne Lovise Skartveit

“På masterstudiet fikk jeg tid til å utforske filmspråket og dykke inn i egen stemme”

Liv Mari Ulla Mortensen gikk ut av Filmskolens master i seriell fortelling sommeren 2020. Et år senere debuterte hun som serieskaper med “Etter lørdag”. Nå er serien tatt ut til den prestisjefylte internasjonale tv-seriefestivalen i Cannes. Serieskaperen og regissøren forteller her om den kreative prosessen og hvordan hun begynte å utforske seriens visuelle uttrykk mens hun gikk på masterstudiet.

Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Åpen Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin

Produksjonsdesigner Uli Hanisch gjester Filmskolen i forbindelse med Seriedagene i Oslo. Fredag 1. oktober kl 13 kommer han til Filmskolen på Myrens Verksted for snakke om den populære neo-noir serien Babylon Berlin.

Produsentkurs

Nytt kurs for produsenter

Kurs for produsenter med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.