Klippestudenten: intervju med Karl Sparre

Intervju med Karl Sparre, klippelinjen kull 9 (2013-2016)

Få et innblikk i noe av det klippestudentene jobber med.

Det å gå klipp handler om å møte et materiale med friske og positive øyne. Det handler ikke om å plastre sammen råmaterialet du har fått utdelt, men å fortelle en historie. Du er ingen tekniker. Du er det første publikum, og den tredje forfatter av filmen. En klipper har et stort hjerte til regissørens visjon og er dypt lojal, men det er også viktig å være kritisk.

Les mer på studentbloggen


Siste artikler

11

Åpning av nytt senter

I dag åpnet Den norske filmskolen sitt nye senter for fremragende utdanning, CEFIMA.

Dsc018981

Scenografer i kreativ utfoldelse

For Den norske filmskolens studenter er felles produksjonsøvelser, også kalt penneprøver, en stor del av studieforløpet. Øvelsene øker i vanskelighetsgrad og kompleksitet i løpet av studieforløpet. I denne øvelsen sto to tomme studioer til disposisjon. Hvordan løste kull 11 det?

Trond Morten Venaasen 03

Pris til lokal manusforfatter

Da Filminvest og Østnorsk filmsenter inviterte til prisutdeling i Lillehammer kino, delte Den norske filmskolen ut sin ærespris for første gang. Prisen fremhever en filmskaper som har blitt boende i Lillehammer, og som samtidig har bygget opp en imponerende karriere og dermed også bidratt til å bygge opp et sterkt filmmiljø i innlandet.

Premierebilder

Uteksaminering av Den norske filmskolens første masterkull

Den norske filmskolen har uteksaminert sine første masterstudenter.

007

Vi utdanner Emmy-vinnere

Det var med bidrag fra seks av Den norske filmskolens tidligere studenter at NRK-serien «Mammon» kunne hente hjem Norges første Emmy-pris. –Et positivt sjokk, sier hovedregissør og tidligere registudent Janic F. Heen.

Mitt Lillehammer 2

51 nye filmstudenter møter Lillehammer

Denne høsten møter 51 unge filmfolk en ny hverdag ved Den norske filmskolen og på Lillehammer. Deres første filmøvelse handlet da også om dette; "Mitt møte med Lillehammer" – en oppgave der teamarbeid og evnen til å formidle en historie med strenge begrensninger stod i fokus. Øvelsen skulle være de 3 første minuttene på en tenkt spillefilm – location ikke lenger unna skolens lokaler enn 200 meter.