Foto: Matthis Kleeb Solheim

Tekst: Trude Lindland

Norges første kvinnelige professor i klipp av film.

Amandakomitéens gullklapper er en av to hederspriser Amandakomitéen deler ut. Den går til en aktør i bransjen som har utmerket seg innenfor sitt fagfelt over tid. I år gikk hedersprisen til vår klippelærer Inge – Lise Langfeldt for hennes arbeid som filmklipper.

Gratulerer så mye med både gullmus og Amandakomiteens gullklapper!  - Hva betyr disse prisene for deg?

-Gullmusen er ekstra hyggelig fordi den deles ut av kollegaene mine i faggruppen Norske Filmklippere. Amanda komitéens gullklapper er en av filmbransjens høythengende priser, som jeg fikk for mitt faglige bidrag gjennom et langt filmliv. Her er det bare å bøye seg i støvet og si et ærbødig takk. Det er en veldig stor ære å få denne utmerkelsen.

Over 50 spillefilmer har det blitt, hvordan har du egentlig hatt tid og kapasitet til dette?

-Jeg startet i filmbransjen som 19-åring, og klippet min første spillefilm da jeg var 23 år. Siden har det bare rullet avgårde. I tillegg har jeg også vært regi-assistent og innspillingsleder ute på settet på til sammen ca.15 spillefilmer. Har også klippet flere dokumentar-, novelle-, kortfilmer og TV-serier.

Å klippe inspirer meg, klipping er refleksjon over det livet vi lever. Teknisk kunnskap og livserfaring er det som skal forløse den magien som ligger latent i filmhistoriene.

Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Hva betyr det for deg å undervise på DNF, og hva ønsker du å formidle til studentene?

-Jeg ønsker at studentene som går på filmskolen skal få en høyere bevissthet rundt sitt filmatiske uttrykk. Håndtere de utallige virkemidlene innen visuell fortelling på en elegant måte, i tråd med det de ønsker å formidle. Og at alle blir i stand til å gi verdifulle bidrag til den norske filmbransjen, samt gjøre seg gjeldende internasjonalt.

Jeg håper alle kommer til å stå støtt rundt egne kunstnerisk valg, når de senere skal ut i filmens vidunderlige og vanskelige verden.

 Hva betyr studentene for deg som klipper, lærer du noe av dem?

-Studentene er fine bidragsytere til mine egne tanker om klipping. Med sine refleksjoner og filosoferinger har jeg opplevd at de gir både oss lærere, og hele skolen, viktig input. Det er helt naturlig å lytte til den yngre generasjonen og deres opplevelser av filmens uttrykk. De skal gjennom sine filmer speile vår tid og forandringene de står i.

 Hvordan arter livet seg for en filmklipper når du er i en klippeprosess?

-En klippeprosess forandrer seg fra film til film. Det er aldri likt. De filmopptakene jeg får overlevert har alltid sitt eget univers. En klippers oppgave er å gå inn i dette unike landskapet og se hvilket potensial og liv som rører seg der, og som kan berøre tilskueren.

Som klipper konkretiserer jeg øyeblikkene, strekker stillheten, lar oss bli i de pinlige pausene, dveler ved det skumle, jager opp spenningen. Alt med ett mål for øye: å bygge opp relasjonene mellom personene i filmen, slik at deres handlingsmønstre blir troverdige. 

Filmklippingen har stor innvirkning på hvordan filmhistorien oppleves. Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002
Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002

Siste artikler

7375 C0 C3 CD5 B4 CEB9702 D3 FC97 C77277

Kull 12s produksjonsdesign- og fotostudenter med utstilling 20. juni

Etter innspillingen av eksamensfilmene jobber produksjonsdesign- og fotostudentene med egne personlige prosjekter som blir utstilt i studio på Lillehammer fra 20 - 30. juni. Frederik Skrattings prosjekt "Den Fremmede" kombinerer oljemaleri, scenografi i studio og VR.

1 I8 A0932

Bransjevisning av kull 12s eksamensfilmer i Oslo 27. august

Kull 12s bransjevisning av årets eksamensfilmer blir i Oslo 27. august. Her får du se seks filmer som viser talentet til årets avgangskull og bli kjent med norsk filmbransjes nye stemmer. Etterpå blir det fest på Myrens! Hold av datoen! Eksamensfilmene vises også for venner og familie den 29. juni på Lillehammer

Gruppbild Master3 Foto Rasmus Eriksson

Masterkull 3 presenterer sine prosjekter på Vega 15. juni

Kom og hør hvordan produsentstudentene Andrea Backstrom og Benedicte Westbye fikk 1,6 millioner visninger på TikTok for sin serie og få innblikk i prosjekter som spenner fra virtuell produksjon til manuspitch, utstilling, dokumentar og fiksjonsfilmprosjekter.

Processed 6359481a 63d2 477b b2ec f91cab43a25a gcc U1 YWO

Orkan i studio! Kull 13s workshop med virtuelle og reelle kulisser

Kull 13s foto- og produksjonsdesignstudenter forvandlet studio på Lillehammer til "New Orleans post-Katarina". I samarbeid med filmskolens VIPROS-prosjekt involverte workshopen også studenter fra VIPROS-partner CADA (Copenhagen Academy of Digital Arts) som designet virtuelle eksteriører fra New Orleans.

2022 03 17 12 59 38

Filmskolen vil nå nye regitalenter gjennom sommerworkshop med Hisham Zaman

I juni og august leder Hisham Zaman en filmworkshop for unge regitalenter med ambisjon om å utdanne seg videre innen film. Workshopen holdes i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo og er åpen for alle mellom 18-30 år, men søkere med minoritetsbakgrunn vil prioriteres.

Logo lim 600

LIM - Less Is More: Pre-writing workshop June 19-24

There are methods to develop your creativity, generate initial ideas for stories and test them to be sure they are worth to develop in a feature length film. This pre-writing workshop organized by The Norwegian Film School and NFI will help you to strengthen your ideas through theory and very concrete practical exercises