Foto: Matthis Kleeb Solheim

Tekst: Trude Lindland

Norges første kvinnelige professor i klipp av film.

Amandakomitéens gullklapper er en av to hederspriser Amandakomitéen deler ut. Den går til en aktør i bransjen som har utmerket seg innenfor sitt fagfelt over tid. I år gikk hedersprisen til vår klippelærer Inge – Lise Langfeldt for hennes arbeid som filmklipper.

Gratulerer så mye med både gullmus og Amandakomiteens gullklapper!  - Hva betyr disse prisene for deg?

-Gullmusen er ekstra hyggelig fordi den deles ut av kollegaene mine i faggruppen Norske Filmklippere. Amanda komitéens gullklapper er en av filmbransjens høythengende priser, som jeg fikk for mitt faglige bidrag gjennom et langt filmliv. Her er det bare å bøye seg i støvet og si et ærbødig takk. Det er en veldig stor ære å få denne utmerkelsen.

Over 50 spillefilmer har det blitt, hvordan har du egentlig hatt tid og kapasitet til dette?

-Jeg startet i filmbransjen som 19-åring, og klippet min første spillefilm da jeg var 23 år. Siden har det bare rullet avgårde. I tillegg har jeg også vært regi-assistent og innspillingsleder ute på settet på til sammen ca.15 spillefilmer. Har også klippet flere dokumentar-, novelle-, kortfilmer og TV-serier.

Å klippe inspirer meg, klipping er refleksjon over det livet vi lever. Teknisk kunnskap og livserfaring er det som skal forløse den magien som ligger latent i filmhistoriene.

Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Hva betyr det for deg å undervise på DNF, og hva ønsker du å formidle til studentene?

-Jeg ønsker at studentene som går på filmskolen skal få en høyere bevissthet rundt sitt filmatiske uttrykk. Håndtere de utallige virkemidlene innen visuell fortelling på en elegant måte, i tråd med det de ønsker å formidle. Og at alle blir i stand til å gi verdifulle bidrag til den norske filmbransjen, samt gjøre seg gjeldende internasjonalt.

Jeg håper alle kommer til å stå støtt rundt egne kunstnerisk valg, når de senere skal ut i filmens vidunderlige og vanskelige verden.

 Hva betyr studentene for deg som klipper, lærer du noe av dem?

-Studentene er fine bidragsytere til mine egne tanker om klipping. Med sine refleksjoner og filosoferinger har jeg opplevd at de gir både oss lærere, og hele skolen, viktig input. Det er helt naturlig å lytte til den yngre generasjonen og deres opplevelser av filmens uttrykk. De skal gjennom sine filmer speile vår tid og forandringene de står i.

 Hvordan arter livet seg for en filmklipper når du er i en klippeprosess?

-En klippeprosess forandrer seg fra film til film. Det er aldri likt. De filmopptakene jeg får overlevert har alltid sitt eget univers. En klippers oppgave er å gå inn i dette unike landskapet og se hvilket potensial og liv som rører seg der, og som kan berøre tilskueren.

Som klipper konkretiserer jeg øyeblikkene, strekker stillheten, lar oss bli i de pinlige pausene, dveler ved det skumle, jager opp spenningen. Alt med ett mål for øye: å bygge opp relasjonene mellom personene i filmen, slik at deres handlingsmønstre blir troverdige. 

Filmklippingen har stor innvirkning på hvordan filmhistorien oppleves. Publikum kan forføres. Film er et manipulerende medium.

Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002
Inge Lise Langfeldt Norwegian Film Editor 05 002

Siste artikler

Dsc7607

Sterk satsing på kunstnerisk utforskning på Den norske filmskolen

Filmskolen presenterer bredden av kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid med NFI:Lab.

Tre nye kunstneriske prosjekt

CEFIMA igangsetter 3 nye kunstneriske prosjekter

CEFIMA øsnker 3 nye kunstneriske prosjekt velkommen høsten 2018.

Brwa Vahabpour Fanny Ovesen Teresia Fant┬® Nftvf Torleif Hauge

Studenter fra Filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Filmskolens avgangsstudenter gjorde storeslem under Nordic Talents pitchekonkurranse i København i dag. Blant 15 utvalgte sterke pitcher utmerket Filmskolen seg allerede ved å levere fem av disse. Gratulerer alle sammen!

Brwa Vahabpour Fanny Ovesen Teresia Fant┬® Nftvf Torleif Hauge

Studenter fra Filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Filmskolens avgangsstudenter gjorde storeslem under Nordic Talents pitchekonkurranse i København i dag. Blant 15 utvalgte sterke pitcher utmerket Filmskolen seg allerede ved å levere fem av disse. Gratulerer alle sammen!

Human Flow23

Human Flow: Masterclass i postproduksjon

I mars inviterte den Den Danske filmskolen, Norsk filmlydforening og Den norske filmskolen til Masterclass om postproduksjonen på dokumentarfilmen «Human flow». Masterclassen startet med en eksklusiv visning av filmen i Dolby Atmos i Lillehammer kino.

Poppe Masterclass

Masterclass med Erik Poppe

Den norske filmskolen arrangerte i samarbeid med Amandusfestivalen en masterclass med Erik Poppe, der filmskolens studenter og festivalens nominerte fikk stille spørsmål og få svar fra regissøren.